لزوم تجدید نظر استاندار خوزستان در خصوص مولفه های انتصاب فرماندار مسجدسلیمان

عصر مسجدسلیمان // در روزهای انتهایی سالی که گذشت حیدر حجتی نیا طی حکمی از سوی شریعتی استاندار خوزستان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان مسجدسلیمان منصوب شد. موضوعی که در برخی خبرگزاری های محلی نیز مطرح شده و به نظر می رس ...

عصر مسجدسلیمان // در روزهای انتهایی سالی که گذشت حیدر حجتی نیا طی حکمی از سوی شریعتی استاندار خوزستان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان مسجدسلیمان منصوب شد. موضوعی که در برخی خبرگزاری های محلی نیز مطرح شده و به نظر می رسد مراسم معارفه نیز پس از تعطیلات نوروزی انجام خواهد شد.
مهر ماه سال گذشته معرفی اردوان قنبری به عنوان سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان و جانشین علیرضا گوروئی که قریب به شش سال بر مسند فرمانداری شهرستان حضور داشت موجی از اقبال عمومی را در خصوص انتصاب نیروهای بومی و متخصص به عنوان بخشی از مدیریت شهری در پی داشت. انتصابی که بر پایه آشنا به امور مدیریت، شایسته مداری و ضابطه مندی صورت گرفت و تداوم آن می توانست زمینه ساز مدیریت تخصصی شهر مبتنی بر آگاهی و شناخت توام با تعامل با دیگر نهادها و دستگاهها باشد. پر واضح است که وضعیت کنونی مسجدسلیمان که به واسطه مشکلات و چالش های مدیریتی اساسی رقم خورده ریشه در جناح گرایی و بهره گیری از تئوری مدیریت آزمون و خطا بوده است.
از طرفی نادیده انگاری مولفه ها و دستورالعمل های مربوطه در خصوص انتصاب فرمانداران موجب خواهد شد که تصمیمات اتخاذ شده دستخوش بازی های سیاسی و مدیریت دیکته ای قرار گیرد. با نگاهی به دستورالعمل اجرایی شرایط عمومی و اختصاصی نحوه انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران (مصوبه شماره ۵۷۸۶۰۶ مورخ ۱۳۹۵/۴/۱ شورای عالی اداری) در خصوص سوابق مدیریتی و کارشناسی انتصاب فرمانداران ( افراد درون سازمانی و برون سازمانی) نکات بارز و برجسته ای را بیان نموده است. تعیین حداقل های سوابق مدیریتی در وزارت کشور یا پست های مدیریت میانی از جمله این موارد بوده و رعایت تمامی موارد و مراحل این دستورالعمل را توسط استانداری ملزم نموده است.با نگاهی به گزینه معرفی شده از طریق استاندار به عنوان سرپرست جدید فرمانداری مسجدسلیمان جای این پرسش در اذهان باقی مانده است که آیا تمامی موارد دستورالعمل مزبور لحاظ گردیده است؟

در شرایط کنونی که مسجدسلیمان نیازمند مدیری آگاه و آشنا به امور بر مسند مدیریت کلان شهری و به عنوان فرماندار می باشد، انتصاب افرادی خارج از بدنه وزارت کشور و تا حدودی نا آشنا به معضلات و چالش های موجود تا چه اندازه به برون رفت مسجدسلیمان از شرایط موجود کمک خواهد کرد؟ آیا تصمیم گیرندگان خارج از شهرستان و حتی استان به مسجدسلیمان به عنوان یک آموزشگاه مدیریتی می نگرند؟ آیا افرادی که خود را پدرخوانده مسجدسلیمان می پندارند همچنان می خواهند مردم مظلوم و محروم شهرستان را دستمایه اهداف سیاسی و اقتصادی خود قرار دهند؟
هر چند بیانیه اعضای مجمع اصلاح‌طلبان و ستاد شماره ۳۵ دکتر روحانی در شهرستان مسجدسلیمان در اعلام مخالفت با انتصاب فرماندار جدید مسجدسلیمان نیز جای این امیدواری را باقی گذارده که شهروندان مسجدسلیمانی در بروز تصمیماتی اینچنین تأثیرگذار هستند. علاوه بر این بهره گیری از نظرات نخبگان و متخصصین نیز می تواند در شرایط کنونی به بازنگری در خصوص انتصاب سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان منجر شود. بطور قطع استاندار خوزستان به اهمیت و تأثیرگذاری مسجدسلیمان در مناسبت های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … در سطح استان و حتی کشور آگاه است و می طلبد تا ضمن بررسی همه جانبه مولفه ها و شاخص های انتصاب فرماندار، گزینه ای متخصص و آشنا به امور با بهره گیری از ظرفیت های بومی و موجود در سطح شهرستان را به عنوان سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان منصوب نماید.

نوشتاری از ایمان کاهکش

نام:

ایمیل:

نظر: