کوتاهی مدیران در حوزه تامین آب را تحمل نمی‌کنیم

عصر مسجدسلیمان // غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد بحران در استانداری خوزستان گفت: توجیه از هیچ مسئولی در زمینه مساله آب خوزستان پذیرفته نیست اگر کسی کوتاهی کرد انتظار گذشتی نداشته باشد. وی بیان کرد: تامین آب منا ...

عصر مسجدسلیمان // غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد بحران در استانداری خوزستان گفت: توجیه از هیچ مسئولی در زمینه مساله آب خوزستان پذیرفته نیست اگر کسی کوتاهی کرد انتظار گذشتی نداشته باشد.
وی بیان کرد: تامین آب مناسب حق مردم خوزستان است و کوتاهی در این زمینه خسارت جبران ‌ناپذیری به استان خوزستان وارد می‌کند.
شریعتی با اشاره به اولویت بندی تامین آب در خوزستان گفت: آب شرب انسانی و دامی، نیروگاهی،تولید برق، تالاب ها و طرح مقابله با گرد و غبار و سپس آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت در اولویت هستند.
وی با تاکید بر تهیه سند ‌آب خوزستان از سوی سازمان آب و برق این استان اظهار کرد:سازمان آب و برق تاکنون گزارشی در این باره به ما ارایه نکرده است؛این سند باید به حوزه های صنعت، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی بسط داده شود.
شریعتی ادامه داد: همچنین ضرورت دارد سند توسعه آب یا آمایش آب‌محور خوزستان تا پایان امسال
تهیه شود چرا که مانع خوبی در حوزه انتقال آب است.
وی با بیان اینکه ارتباط حوضه‌های آبی برای خوزستان از اهمیت بسیاری برخوردار است گفت: لازم است راه های ارتباطی حوضه‌های آبی کارون، جراحی، کرخه و زهره از سوی اساتید دانشگاه بررسی شود اگر لازم است این حوضه ها به هم وصل شوند و طرح آن در دستور کار قرار گیرد.
استاندار خوزستان با اشاره به بحث انتقال آب کارون به شادگان گفت: در شهرستان شادگان معیشت مردم از راه نخیلات می گذرد که طرح انتقال آب با لوله به شادگان هزینه زیادی دارد و به سرعت نیز امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: برای آبرسانی به شادگان طرح کوتاه مدتی در نظر گرفته شده تا از نهر بحره برای آن آب به سمت تالاب شادگان و نخیلات انتقال داده شود.
شریعتی توضیح داد: برای آب شرب ایذه نیز شرکت آب و فاضلاب با پیمانکار دوم و فاینانس چینی وارد مذاکره شد و احتمالا تا پایان امسال عملیات آبرسانی به ایذه، باغملک، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و روستاهای اطراف آنها آغاز می شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اولویت تامین آب در خوزستان به ترتیب آب شرب مردم، دام، نیروگاه ها، حقآبه تالاب ها و کنترل گرد و غبار، کشاورزی و صنعت است.
کیامرث حاجی زاده بیان کرد:هم اکنون وضعیت منابع آبی خوزستان بسیار بحرانی است و باید از سوی دستگاه های متولی برای این حوزه تصمیمات موثر اتخاذ شود.

** تنها ۱۰ درصد حجم مفید کنونی مخزن سدها آب دارد
معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: اعلام صریح وضعیت خشکسالی به مردم، پیگیری پرداخت خسارت به کشاورزان و واحدهای صنعتی و یافتن راهکار برای مدیریت بحران باید در دستور کار قرار گیرد.
هوشنگ حسونی زاده با بیان اینکه میزان خروجی آب از سدهای خوزستان در ۱۷ روز گذشته فقط ۴۳۹ میلیون مترمکعب بوده بیان کرد: تنها ۱۰ درصد حجم مفید کنونی مخزن سدها آب دارد در حالی که نیاز شرب ما ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب و نیاز صنعت ۳۹۰ میلیون مترمکعب بر ثانیه است.

** شادگان در معرض نابودی کامل
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه این شهرستان در حال از بین رفتن است و باید فکری برای آن بشود گفت: در این شهرستان هیچ کشتی نداشته ایم.
وی افزود: مشکل آب شرب شادگان همچنان حل نشده باقی مانده است و از ابتدای پاییز امسال آبی به شادگان نرسیده است.
مشاور استاندارخوزستان در امور آب نیز بیان کرد: حتی اگر باران ببارد و ما خوشبین باشیم باز هم وضعیت خوزستان در تابستان آینده بحرانی است چرا که هشت میلیارد مترمکعب کاهش آب در مخازن وجود دارد و نباید انتظار سیلاب داشته باشیم.
مهدی قمشی افزود: چانه زنی برای رهاسازی آب از بالادست کارون و مدیریت مصرف مستلزم برنامه‌ریزی داخل خوزستان است.
وی گفت: باید فکری برای برق تابستان آینده کرد و اگر بنا باشد برقی به عراق صادر نشود از همین الان این موضوع اعلام شود.

نام:

ایمیل:

نظر: