جلسه بررسی مشکلات دانشگاه‌های ۴ شهرستان حوزه انتخابیه در مسجدسلیمان برگزار شد

عصر مسجدسلیمان // با حضور قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم جلسه بررسی مشکلات دانشگاه‌های ۴ شهرستان حوزه انتخابیه در محل فرمانداری مسجدسلیمان برگزار شد به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ، در ابتدای این نشست پیما ...

عصر مسجدسلیمان // با حضور قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم جلسه بررسی مشکلات دانشگاه‌های ۴ شهرستان حوزه انتخابیه در محل فرمانداری مسجدسلیمان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ، در ابتدای این نشست پیمان مولایی سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت : رشته های دانشگاهی باید اشتغال محور باشند که در این راستا باید کارگروهی اختصاصی تشکیل شود و رشته ها و سایر مشکلات و نواقص دانشگاه‌ها در چارچوب آن بررسی گردد تا مصوبات این کارگروه به وزارت علوم مکاتبه شود.

وی افزود : از دانشگاهها انتظار می رود ضمن بهره گیری از تجربیات هیئت های علمی و نخبگان با توسعه فعالیت های خود به دنبال جذب امتیازات و اعتبارات استانی و ملی باشند.

در ادامه حیاتی فرماندار لالی بیان داشت : از اهم مشکلات دانشگاه پیام نور کمبود نیروی انسانی و کمبود تجهیزات و امکانات میباشد به طوریکه بخش زیادی از فضای آموزشی دانشگاه به صورت کانکس است همچنین نبود رشته های مرتبط با محیط شهرستان که دارای کشاورزی و دامپروری است از دیگر کمبودهای دانشگاه پیام نور لالی محسوب میشود.

دمساز فرماندار هفتکل نیز در خصوص مشکلات دانشگاه این شهرستان بیان داشت : ساختمان نیمه کاره دانشگاه پیام نور با ۵۰٪ پیشرفت فیزیکی از سال ۹۰ تا کنون بلاتکلیف مانده است که انتظار می رود این ساختمان تکمیل شود یا به نهاد دیگری واگذار شود. همچنین مکانی برای پردیس دانشگاه آزاد در نظر گرفته شد که کارشناسان از آن بازدید بعمل آوردند و در صورت تایید زمینه فعالیت پردیس دانشگاه آزاد در شهرستان هفتکل فراهم خواهد شد.

در ادامه این نشست شیرمردی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان در تشریح مشکلات این نهاد بیان داشت : دانشگاه آزاد مسجدسلیمان در سال ۶۶ شروع به فعالیت نمود و در حال حاضر نزدیک به ۱۹۰ هیات علمی و ۱۵۰ کارمند و بالغ بر ۱۰۰ رشته محل دارد که ۴۰ رشته آن فعال میباشد و نزدیک به ۴۲۰۰ نفر دانشجو در مقاطع مختلف دارد.

وی افزود : این دانشگاه دارای امکانات و تجهیزات مختلف شامل کارگاهها ، آزمایشگاه بسیار پیشرفته ، ساختمانهای آموزشی مجهز و … میباشد که این مجموعه را از لحاظ علمی و فناوری دارای توانمندی‌های ویژه ای کرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود خواستار توجه ویژه وزارت علوم به دانشگاه آزاد شد و خاطرنشان کرد : توجه وزارت علوم به دانشگاه آزاد باعث می شود دارایی های آن به توانایی تبدیل شود.

حجت الاسلام ظاهری رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان نیز در این جلسه اظهار داشت : دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان ابتدای دهه ۸۰ با دو رشته راه اندازی شد و سال ۸۶ به تبع سیاست‌های دولت وقت گسترش کمی و کیفی پیدا کرد و دارای رشته های مختلف و هیئت علمی شد.

وی افزود : افرادی که در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند اغلب از طبقه محروم جامعه بوده و این موضوع باعث خرسندی و مباهات ماست اما اکنون دانشگاه پیام نور دارای وضعیت مناسبی نیست و با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارد.

ظاهری با بیان اینکه نگاه مسئولین به دانشگاه پیام نور نگاه مثبتی نبوده است ، یادآور شد : طی سالیان گذشته چند صد میلیارد تومان اعتبار وارد شهرستان مسجدسلیمان گردید اما هیچگونه اعتباری به دانشگاه پیام نور اختصاص نیافت.

رسول ورناصری رئیس دانشگاه فرهنگیان مسجدسلیمان در این نشست اظهار داشت :دانشگاه فرهنگیان در ابتدای سال ۹۹ افتتاح شد اما پس از گذشت ۳ سال علی رغم دارا بودن ظرفیت های فراوان و پوشش دانشجویان شهرستانهای: مسجدسلیمان، لالی، هفتکل ، اندیکا، شوشتر و گتوند ، فاقد کد دانشگاهی مستقل است، لذا انتظار می رود مسئولین وزارت علوم نسبت به اختصاص کد دانشگاهی عنایت ویژه ای داشته باشد.

وی افزود : تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر دانشجو ، ۶ پودمان را در دانشگاه فرهنگیان مسجدسلیمان گذرانده اند در حالی که دانشگاه‌های فرهنگیان در سطح استان دارای کمبود فضای فیزیکی هستند.

سپس قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم طی سخنانی بیان داشت : اصولا نظام آموزش عالی از بسیاری مسائل رنج می برد بخش زیادی از رشته ها وجود خارجی ندارد با آمدن هوش مصنوعی و … بسیاری از رشته های فعلی در آینده دیگر وجود نخواهند داشت

وی افزود : خواستگاه افراد نیز تغییر پیدا کرده است و بسیاری بدون تحصیل در دانشگاه ، دارای تخصص های فراوانی شده اند برنامه ها و شغل ها تغییر پیدا کردند لذا در این شرایط نگه داشتن دانشگاه‌ها کار بسیاری سختی شده است.

او ادامه داد : آموزش های امروزه در کشور نیاز محور نیست به همین علت تعداد زیادی نیروی فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد که بالاترین نرخ بیکاری در رشته های علوم پایه مانند: ریاضی، فیزیک و … میباشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت : در طرح تحول آموزش عالی که دولت آن را ابلاغ کرد ، استاندار باید در مجموعه استان وظیفه هماهنگی جهت اجرای آن را بر عهده دارد که بر ۴ محور : حکمرانی دانشگاه، اشتغال فارغ التحصیلان ، خانواده داری و فرهنگ ازدواج و دیپلماسی جهانی تاکید دارد.

عموعابدینی در خاتمه با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد : بیشترین نیاز منطقه در حوزه دانشگاه ، رشته های اشتغال محور در مقاطع کاردانی و کارشناسی است.

 

 

نام:

ایمیل:

نظر: