هجوم عقرب و مار در پی شرجی هوا در لالی

عصر مسجدسلیمان // در پی تغییرات هوایی اخیر در خوزستان و به دنبال آن شرجی بارش‌های مانسون، آمار عقرب زدگی و مارزدگی در شهرستان لالی در حال افزایش است. مناطق روستایی و صعب العبور شهرستان لالی به شدت در معرض خطر هجوم مار و ...

عصر مسجدسلیمان // در پی تغییرات هوایی اخیر در خوزستان و به دنبال آن شرجی بارش‌های مانسون، آمار عقرب زدگی و مارزدگی در شهرستان لالی در حال افزایش است.

مناطق روستایی و صعب العبور شهرستان لالی به شدت در معرض خطر هجوم مار و انواع عقرب هستند؛ موضوعی تکراری که در بیشتر موارد به اعزام بالگرد برای اعزام بیماران منجر می‌شود. در آخرین گزارش های رسیده از هفته گذشته تا کنون چهار مورد اعزام هوایی گزارش شده است.

احسان محمدی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی ضمن تایید این خبر گفت: بحث عقرب زدگی در مناطق بسیاری وجود دارد؛ اما صعب العبور بودن مناطق کوهستانی شهرستان لالی باعث شده است که این موضوع نمود بیشتری داشته و بیشتر به چشم بیاید.

او افزود: این مناطق عمدتاً دارای شرایط خاصی هستند و امکان عبور و مرور و انتقال خودرویی بیماران وجود ندارد. مناطقی که حتی امکان راه خاکی هم در آنها وجود ندارد و همین موضوع کار مارا سخت می کند که یکی از این مناطق شیرکوه بختیاری است.محمدی ادامه داد: همین امروز شاهد یک مورد عقرب زدگی در همین منطقه بودیم که به دلیل شرایط خاص، بیمار را به کمک اورژانس هوایی به نزدیکترین مرکز خانه بهداشت انتقال و از آنجا به کمک آمبولانس به بیمارستان امید لالی منتقل شد.

او ضمن اشاره به مراجعات متوالی موردهای عقرب زدگی به بیمارستان، مراکز بهداشتی و اورژانس شهرستان لالی گفت: جدای از مراجعات حضوری، از هفته گذشته تا کنون چهار مورد اعزام هوایی تا کنون داشته ایم؛ این جدای از آمار مراجعات سرپایی است که روزانه به بیمارستان یا اورژانس مراجعه می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی اضافه کرد: متاسفانه تغییرات جوی باعث خروج عقرب‌ها شده است و ما پیش بینی افزایش عقرب زدگی ها را به دنبال بارش های اخیر کرده بودیم.

وی گفت: بارش های اخیر باعث خروج مار و عقرب ها شده است و همین مورد باعث هجوم به چادر عشایر و دامدارانی که در کوه هستند، می شود. او گفت: در این منطقه شاهد زیست سه نوع عقرب به نام های گادیم،توسن و عقرب سیاه هستیم که این عقرب ها در بسیاری از مناطق خوزستان شایع است که در میان این عقرب‌ها خطر گادیم از دیگر عقرب‌ها بیشتر است که پس از نیش زدن منجر به عوارض خونی می‌شود.

در ادامه هوشنگ عالیپور رئیس بیمارستان امید لالی افزود: در ادامه عقرب گزیدگی های متوالی در لالی، امروز ساعت ۱۳، به دنبال اعلام یک مورد عقرب زدگی در منطقه شیرکوه، به کمک اورژانس هوایی الیگودرز اقدام به اعزام یک مورد عقرب زدگی به بیمارستان امید کردیم.

او افزود: در پی درخواست اهالی شیرکوه از دانشگاه اهواز درخواست بالگرد کردیم که به دلیل شرایط ناپایدار جوی امکان پرواز از دانشگاه وجود نداشت، به همین خاطر با هماهنگی که ستاد بحران دانشگاه اهواز با استان لرستان داشت، اورژانس هوایی الیگودرز فاصله ۶۶ مایلی را طی و بیمار۳۰ ساله را از منطقه صعب العبور به نقطه نزدیکی لالی انتقال داد. او در پایان گفت: هم اکنون این بیمار در بیمارستان امید لالی و تحت نظر متخصص داخلی بستری است.

نام:

ایمیل:

نظر: