نشست خبری نماینده مجلس با خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه انتخابیه برگزار شد

عصر مسجدسلیمان // نشست خبری دکتر علیرضا ورناصری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به منظور بررسی مشکلات چهارشهرستان حوزه انتخابیه برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان، دکتر علیرضا ورن ...

عصر مسجدسلیمان // نشست خبری دکتر علیرضا ورناصری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به منظور بررسی مشکلات چهارشهرستان حوزه انتخابیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان، دکتر علیرضا ورناصری ضمن تبریک ماه رمضان اظهار داشت : در سال گذشته به صورت تفکیکی در ۴ شهرستان نشست با اصحاب رسانه برقرار شد اما با توجه به سرنوشت مشترک حوزه انتخابیه و به منظور همگرایی ،همیاری و هماهنگی بیشتر تصمیم گرفتیم جلسه را به صورت مشترک با حضور خبرنگاران چهارشهرستان برگزار کنیم.

وی اضافه کرد : امروز در دنیا ۲ نوع رسانه وجود دارد رسانه هایی که طرفدار حق و به دنبال کرامت انسانی هستند و رسانه هایی که در اختیار نظام سلطه قرار دارند. باتوجه به توفیقی که بنده در ۸ سال دفاع مقدس داشتم نقش رسانه ها را در این آوردگاه مهم بسیار مهم و بارز دیدم چرا که در ماههای ابتدایی جنگ همه چیز بر مدار ادبیات روز دنیا بدون پرداختن به فلسفه جنگ میچرخید اما پس از آن به کمک رسانه ها فضای جنگ به یک آوردگاه معنوی برای مردم تبدیل شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد : سعی ما بر این است تا مطالبات بحق بر زمین مانده مردم را در سطح کلان به درستی منتقل کنیم .

وی در خصوص نتیجه اعزام هیئت های مختلف وزارتخانه به منطقه بیان کرد : اعتقاد من بر این بود که در نظام برنامه ریزی کشور جایگاهی که برای این حوزه انتخابیه تعریف شده ، مساوی با شهرهای مجاور بوده است اما سطح بازدیدهای گذشته تنها به مسجدسلیمان آن هم بعلت قدمت صدساله و نفتخیز بودن آن ختم شد و کمتر به لالی ، هفتکل و اندیکا پرداخته شد.

وی افزود : شاه بیت صحبت های بنده برنامه شش گانه توسعه اقتصادی، سیاسی اجتماعی کشور بوده است مدتی که بنده در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام وظیفه کردم مسئولیت رصد و پایش میزان پیشرفت کشور، استانها و شهرستانهای مختلف برابر برنامه های نظام و دولت ها را بر عهده داشتم.

وی افزود : حوزه انتخابیه دارای ۱۲۶۵ روستا است که تقریبا همه روستاها از لحاظ زیرساخت از ۲ تا ۶ نیاز اساسی محروم هستند.

ورناصری اضافه کرد :در شهرستان لالی هم اکنون ۱۸۴ روستا در حال گازرسانی هستند این در حالی است که این کار باید سالیان پیشین صورت میگرفت متاسفانه منطقه طی سالیان گذشته هیچگونه چشم اندازی نداشت .

نماینده مردم مسجدسلیمان ، لالی، هفتکل و اندیکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت : طی سالیان پیشین کسی به دنبال چرایی باقی ماندن حداقل ۳ شهرستان حوزه انتخابیه در قعر جدول توسعه استان خوزستان نبوده است یکی از دلایل عضویت بنده در کمیسیون تلفیق بحث مشکلات ، نارسایی ها و محرومیت منطقه و عدم توجه کافی مدیران کشوری و استانی بوده است.

او ادامه داد : مسئولیت خود بعنوان خادم مردم را در دو محور زیرساخت ها و بیکاری آغاز کردم.

ورناصری یادآور شد : در هفتکل ۶ سال پروژه جاده خروجی این شهرستان بعنوان یکی از مطالبات بر حق مردم و یکی از مدخل های ورودی استان به طول ۸ کیلومتر بلاتکلیف رها شده بود که الحمدلله امروز فاز اول آن بازگشایی و فاز دیگر آن به ۶۵% پیشرفت فیزیکی رسیده است در حوزه درمان شهرستان های هفتکل و اندیکا فاقد بیمارستان بوده که طی سال گذشته بیمارستان محلی دو شهر با مجهزترین امکانات افتتاح شد و با این اتفاق بیش از ۷۰% مشکلات درمان این مناطق حل شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد : در حوزه بهداشت و درمان در ۴ شهرستان اقدامات رو به جلویی صورت گرفت پست امداد هوایی منطقه از دزفول پشتیبانی میشد اما با پیگیری در سطح کشور پست امداد هوایی مسجدسلیمان راه اندازی شد در شهرستان لالی نیز بیمارستان ۳۲ تخته در حال خدمت رسانی میباشد که در آینده نزدیک به ۶۴ تخته ارتقاء خواهد یافت.

وی عنوان کرد : میزان بهره مندی ۴ شهرستان از نعمت گاز ۳۴% بود که این معیار در استان ۹۸% بوده است اما امروز ۷۰% پروژه های گازرسانی استان خوزستان در ۴ شهرستان حوزه انتخابیه در حال اجرا میباشند که با مطالبه گری از وزیر و اعزام کارگروههای مختلف به منطقه انجام شده است .

ورناصری در خصوص راههای مواصلاتی بیان داشت : میزان بهره مندی ۴ شهرستان حوزه انتخابیه از آزادراهها ۱۴ کیلومتر است در حالی که در شهرهای مجاور وضعیت به مراتب مطلوب تر است جاده مسجدسلیمان_ اهواز در فاز برگشت در حال اجرا میباشند کل این پروژه به طول ۱۸ کیلومتر ۴۱ میلیارد تومان بودجه داشت که عملیات اجرایی آن به بهانه مجوزات محیط زیستی متوقف شد و این بودجه امروزه جهت اجرای ۱ کیلومتر تونل آن نیز کافی نیست اما خوشبختانه یکی از رهاوردهای زلزله اندیکا اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این جاده بوده است .

وی ادامه داد : در وضعیت آبرسانی ۴ شهرستان ، ۴ طرح جامع آبرسانی با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که ۲ طرح آن در اندیکا شروع شده است و در سال آینده درصد مشکلات آبی کاهش چشمگیری خواهد یافت این در حالی است که میزان هدررفت آب گاهی بیش از ۵۰% است.

نماینده مجلس اضافه کرد : موضوع فاضلاب در شهرهای دیگر در برنامه سوم به نتیجه رسید اما این موضوع در حوزه انتخابیه بنده در برنامه ششم تاکنون بدون نتیجه مانده، میزان بهرمندی مسجدسلیمان از فاضلاب شهری ۴% بوده که الحمدلله پروژه بزرگ فاضلاب با اعتبار ۳۹۱ میلیارد تومان آغاز شد و به دنبال رفع مشکلات شهرهای دیگر در این حوزه هستیم. خط انتقال آب شمال شرق از ایذه و باغملک شروع و به شهرهای جنوبی میرسیدو شهرستان هفتکل از ان طرح سهمی نداشته است که با پیگیری این پروژه به هفتکل نیز اختصاص یافت و در حال حاضر به ۴۰% پیشرفت فیزیکی رسیده است و افق ۵۰ ساله شهرستان هفتکل در این طرح پیش بینی شده است.

وی افزود : در حوزه ارتباطات در سال شهرستان سایت های زیادی طراحی و نصب شده است که میزان بهره مندی از تلفن و اینترنت را به ویژه در مناطق کوهستانی نسبت به ۲ سال گذشته به مراتب مطلوب تر کرده است اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیدیم.

ورناصری در ادامه گفت : شهرستان هفتکل سالها دارای یک کارخانه سیمان که پرونده مالیاتی در رامهرمز بوده است شهرستانی که باید برای اداره شهر و ارائه امکانات عوارض و مالیات امثال کارخانه سیمان را اخذ میکرد که باتلاش فراوان پرونده کارخانه به هفتکل ارجاع داده شد و از این پس عوارض و مالیات آن برای شهر هفتکل استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد : امروز شهرداری های ۸ گانه حوزه انتخابیه تنها از منبع حق آلایندگی آن هم به صورت مقطعی بهره میبرند و به دنبال این هستیم سایر صنایع و منابع دیگر عوارض خود را به شهرداری ها پرداخت نمایند.

دکتر ورناصری خاطرنشان کرد : در اندیکا با وقوع زلزله ، محرومیت منطقه با کمک رسانه ها در کشور منعکس شد که بافاصله رئیس جمهور وزرا و سایر مسئولین کشور روانه این شهرستان شدند و مشکلات و نارسایی های ۴ شهرستان مطالبه شد.

وی اضافه کرد : در بحث کشاورزی ،حق ابه نزدیک به ۱۵ هزار هکتار از اراضی قابل آبیاری شهرستانهای مسجدسلیمان،لالی و اندیکا در طرح ۵۵۰ هزارهکتاری رهبری اخذ و مطالعات ان به اتمام رسید و به دنبال تامین اعتبار جهت آن هستیم. در لالی ۱۵۰۰ هکتار از اراضی دشت لالی و هارکله در برنامه آبیاری مدرن قرار گرفت که متاسفانه به دلیل عدم تکمیل کارهای مربوطه تاکنون لم یزرع باقیمانده است.همچنین برای اولین بار در کل کشور مجوز استفاده از بندهای خاکی و حفرچاه در منطقه جهت اراضی کشاورزی صادر شده است.

وی ادامه داد : در بحث شیلات مجوز استفاده از سدگتوند برای مسجدسلیمان و لالی و همچنین فاز سوم طرح پرورش ماهی سوسن و سربازار اخذ شد.

نماینده مجلس تصریح کرد : از حدود ۸۰۰ کیلومتر جاده روستایی شهرستان که ۵۰۰ کیلومتر آن در اندیکا وجود دارد، نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر آن طی ماههای اخیر آسفالت شد و ۳۰۰ کیلومتر دیگر در برنامه کاری قرار دارد.

وی بیان داشت : در بحث صنعت باتوجه به اینکه منطقه زادگاه صنعت است پای بخش خصوصی را جهت احداث پتروشیمی به منطقه گشودیم و سنگ بنای خوبی در ۴ شهرستان چیده شد تا خام فروشی نفت را در منطقه متوقف کنیم موافقت اولیه جهت اجرا و احداث ۲ پتروشیمی اخذ شد.یکی از اقدامات مهم دیگر تعیین تکلیف مخزن با ظرفیت بیش از ۶ میلیارد بشکه نفت در منطقه تل بزان است که در صدسال گذشته بیش از یک میلیارد بشکه آن برداشت شد بنابراین اساس حدود ۲۰۰ میلیون دلار از شورای اقتصاد برای برداشت باقیمانده آن اخذ شد که در خردادماه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و به واسطه آن بسیاری از مشکلات منطقه به ویژه در بحث بیکاری رفع خواهد شد.

وی افزود : با شرکت شستا در خصوص سرمایه گذاری در لالی و اندیکا مذاکره صورت گرفت که با اعزام کارشناس های آن شرکت تنها متقبل شدند شهرک دامپروری گل گیر با ۳ هزار دام را احیا کنند که در صورت تحقق آن ۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

ورناصری در ادامه عنوان کرد : در بحث ورزش تیم نفت مسجدسلیمان در سال گذشته با چنگ و دندان حفظ شد در صورتی که وزارت نفت طبق قانون به دنبال رها شدن از تیم داری بود و ما به دنبال ایفای مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در منطقه بودیم که الحمدلله کمک های مالی خوبی برای تقویت تیم نفت گرفته شد اما کافی نبود. در رشته های دیگر نیز اقدامات خوبی از جمله برگزاری مسابقات کشوری کشتی فرنگی صورت گرفت اما در مجموع رشته های ورزشی بیشتر باید تقویت شوند و از شرایط موجود راضی نیستیم.

نماینده مردم شهرستانهای مسجدسلیمان،لالی، هفتکل و اندیکا تصریح کرد : در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری موافقت راه اندازی پایگاه پژوهشی در مسجدسلیمان صادر شد که این اتفاق میتواند گذرگاه گشایش بسیاری از ظرفیت های منطقه شود و موزه نفت نیز به واسطه این رخداد از سرگردانی خارج گردد.

وی در خاتمه گفت : فرودگاه مسجدسلیمان یکی از مطالبات سالیان دیرین مردم منطقه بوده است که با اخذ مجوزات لازم و احداث ترمینال فرودگاه و تعریض جاده دسترسی درصدد هستیم در سال جاری به بهره برداری برسد.

گفتنی است پیگیری جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان، کمک به تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان، بهسازی قطعه هنرمندان، سد تراز، اعتراض کامیون داران به وضعیت بارگیری در پتروشیمی مسجدسلیمان و کارخانه سیمان، لزوم راه اندازی فاز دو کارخانه سیمان و پیگیری وام دریافتی این کارخانه  و اطمینان از هزینه کرد آن جهت راه اندازی فاز ۲، پیگیری وضعیت نامناسب فاضلاب مسجدسلیمان، پیگیری راه اندازی جاده ورودی هفتکل، پیگیری راه اندازی پتروپالایش بختیاری، دقت در انتصابات و… از جمله سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود…

 

 

نام:

ایمیل:

نظر: