ادغام بانکها و کاهش شعب و نقش آن در رکود و عدم رونق اقتصاد شهری

عصر مسجدسلیمان // مشکلاتی که از سال‌های گذشته در اقتصاد کشور نمایان بوده است، ناشی از ضعف بانک مرکزی در امر نظارت بر عملکرد بانک‌ها بوده است، از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاست ادغام بانک‌ها با این رویکرد انجام ...

عصر مسجدسلیمان // مشکلاتی که از سال‌های گذشته در اقتصاد کشور نمایان بوده است، ناشی از ضعف بانک مرکزی در امر نظارت بر عملکرد بانک‌ها بوده است، از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاست ادغام بانک‌ها با این رویکرد انجام می‌شود، اما به نظر می رسد اجرای سیاست‌های صفر تا صدی که هیچ‌گونه حد وسطی نداشته باشد نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد چرا که بانک مرکزی در سال‌های گذشته هیچ‌گونه ادغامی انجام نداده است و به یکباره تصمیم گرفته است ۵ بانک بزرگ را در هم ادغام کند و این نشانه ضعف در اجرا بر مبنای عملکرد فرایندی است.

بانک مرکزی با پرداختن مبلغی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، بدهی این موسسات را پرداخت و وجوهات سپرده‌گذارها را تقبل کرده است. این مبلغ در زمستان ۱۳۹۶ نقش مهمی در شکل‌گیری بحران سال ۱۳۹۷ ایفا کرد. در این بین البته بانک مرکزی به تنهایی مقصر نبود، چرا که تحت فشار مردم و سایر نهادهای حاکمیتی این کار را کرد.

پس از ادغام بانک و موسسات وابسته به ارگان‌های نظامی و انتظامی در بانک سپه امکان دارد بخشی از زیان آنها در حد ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط نظامی‌ها پرداخت و بقیه توسط دولت پرداخت شود. بزرگی این عدد همان بس که تنها یکی از این بانک‌ها ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان دارد.

«اگر این رخداد به وقوع بپیوندد و تخمینا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پایه پولى از این محل اضافه شود زبانه‌هاى بلندى به آتش تورم اضافه خواهد شد. در آن صورت نیز سرزنش گران‌فروش‌ها و ارزفروش‌ها و اجانب نیز دردى را درمان نخواهد کرد.

خودکرده را تدبیر نیست.»

و اما در مسجدسلیمان چه میگذرد؟؟

برچیدن موسسات اعتباری و کاهش شعب بانک ها از خسارت‌بارترین اقداماتی بود که طی سال‌های گذشته به علت بی تدبیری و کوتاهی مسئولین باعث تشدید نگرانی و ضرر و زیان های فراوانی شد

بانک هایی که طی ده سال گذشته در این شهرستان جمع آوری شدند شامل :

بانک تجارت شعبه باشگاه مرکزی
بانک صادرات شهید باقری نفتک
بانک صادرات چهاربیشه
بانک سپه شعبه شهید آسیایی باشگاه مرکزی
بانک آینده و …. بوده است.

با توجه به اینکه هر شعبه بانکی حداقل سالی چهار تا ده میلیارد تومن وام میدهد، با جمع شدن این شعب ها سالانه چقدر تسهیلات از این شهر رفته است ؟؟

ساخت و سازها و احیا بافت فرسوده تعطیل شدند،
در طول سال بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان میتوانست باعث رونق ساخت ساز شود اما متاسفانه با جمع آوری شعب بانک ها مشکلات و ضررهایی بیشماری به بار آمد. کارخانه سیمان
به مشکل برخورد و در آمد شهرداری پایین آمد ، بسیاری از کارگران و … بیکار شدند که باعث و بانی و پیگیر نشدن چنین فاجعه ای چه کسانی هستند!؟

مسجدسلیمان تا کی باید زیر چکمه های بی تدبیری و عدم برنامه ریزی صحیح له شود؟

شهر اولین ها شهری که خود بایستی برای دیگر شهرها الگو شود اکنون هیچ مقام ارشدی حاضر به سکونت در آن نیست و ساکنین توانمند و کارآمد این شهر فرار را به قرار ترجیح میدهند.

عدم الگو سازی صحیح و نشست های غیر علمی و غیر کارشناسی افراد به ظاهر دلسوز دیگر دردی از دردهای این شهر زجر کشیده را دوا نخواهد کرد.

بیماری قوم گرایی و یکجانبه گرایی مسئولین این شهر دیگر برای مردم این شهر رنگ و بویی کهنه به خود گرفته و از تغییر به سمت بهبود و توسعه دست شسته اند و دیگر توان مطالبه گری نیز از تفکر مردم این شهر رخت بر بسته است.

مرضیه شهبازی

فعال اجتماعی فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان

نام:

ایمیل:

نظر: