بانوان به علت عدم حضور در جایگاه های مختلف اجتماعی و استفاده از ظرفیت های بالقوه فکری و مدیریتی دچار خسران شده اند

عصر مسجدسلیمان // اسلام در ضمن این‌که احکام الهی و اراده الهی را در هدایت و صلاح انسانها دارای کمال تأثیر میداند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش‌بینی کرده است. یکی از بستر های مناسبی که م ...

عصر مسجدسلیمان // اسلام در ضمن این‌که احکام الهی و اراده الهی را در هدایت و صلاح انسانها دارای کمال تأثیر میداند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش‌بینی کرده است.

یکی از بستر های مناسبی که می تواند محلی برای ایفای نقش مدیریتی زنان در حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری باشد، شوراهای اسلامی شهرهاست که ظرفیتی وسیع برای نشان دادن قابلیت های زنان در این عرصه و در نتیجه توسعه کارآمد شهر ها دارد. در جامعه زنان متخصص و نیز وجود نارسایی های فرهنگی در عموم جامعه، مورد غفلت واقع شده و مشارکت مطلوبی محقق نشده است.

مهمترین کاری که شورای شهر در حیطه زنان می‌تواند انجام دهد این است که زنان را در برنامه‌ریزی‌های شهری ببیند. اگر قرار است خدمات شهری ارائه دهیم و فضای شهر برای همه مردم مورد استفاده قرار گیرد حتما باید هر دو جنس دیده شوند. در ماده ۲ قانون شوراهای شهر وظیفه اصلی شوراها برنامه‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی و همچنین بهبود وضعیت شهر است. وقتی در برنامه‌ریزی‌ها یک جنس را نمی‌بینیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که آن جنس به سمت توسعه و پیشرفت قدم بردارد. فضاهای شهری ما به نوعی دچار کوری جنسیتی‌اند باید واحد بانوانی در شهرداری وجود داشته باشد که به عنوان مشاور حوزه زنان در جلسات تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شهری به عنوان نماینده یک قشر حضور داشته باشد. دوم اینکه امنیت اجتماعی جلوی توسعه و توانمندسازی خانم‌ها را در فضای شهری میگیرد وقتی فضا را برای جنس مونث امن نمی‌کنیم چطور توقع داریم توانمند شود و مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد. در همه سطوح مدیریت شهری بحث امنیت اجتماعی خانم‌ها خیلی مهم است که به آن توجه نشده است.

در سال های طولانی بسیاری از جوامع انسانی از عدم حضور زنان در جایگاه های مختلف اجتماعی و عدم ایجاد فضای لازم برای استفاده از ظرفیت های بالقوه فکری و مدیریتی زنان دچار خسران شده اند
متاسفانه همه مسایل در زندگی زنان فقط شعار است. شعارهایی مثل خانم ها در حوزه مدیریتی توانمندند، اختلاس را در بین خانم‌ها نداشته‌ایم، ولی وقتی به آن جایگاه میرسیم این کار مناسب خانم‌ها نمی‌دانند. سهم زنان از حوزه‌های مدیریتی در خوشبینانه‌ترین حالت ۵ درصد است، واقعا آیا سهم ۵۰ درصدی جامعه زنان همین ۵ درصد است؟ فقط از این جامعه استفاده ابزاری می‌کنیم و برای بالارفتن نردبانشان می‌کنیم وقتی کارمان تمام شد خوردشان می‌ ‌کنند.

ما با این همه پیشرفت و معیارهای توسعه در جامعه و بالا رفتن سطح تحصیلات خانم‌ها، ولی در بحث قدرت همیشه جلوی پیشرفت خانم‌ها گرفته شده است و این جا تنها جایی است که مردها هیچ وقت کوتاه نمی‌آیند و حاضر نیستند جایگاه مناسبی برای خانم ها را در نظر بگیرند.

مرضیه شهبازی
فعال اجتماعی فرهنگی

نام:

ایمیل:

نظر: