جلسه پیگیری رفع مشکلات آب گرفتگی روستاهای پرنوشته و تلخاب تاج الدین بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان برگزارشد

عصر مسجدسلیمان // جلسه پیگیری رفع مشکلات آبگرفتگی روستاهای پرنوشته و تلخاب تاج الدین بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان که در جریان آبگیری سد گتوند دچار آبگرفتگی شدند با حضور حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری ...

عصر مسجدسلیمان // جلسه پیگیری رفع مشکلات آبگرفتگی روستاهای پرنوشته و تلخاب تاج الدین بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان که در جریان آبگیری سد گتوند دچار آبگرفتگی شدند با حضور حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری، مدیرعامل و چندتن از مدیران ارشد سد گتوند، و همچنین جمعی از مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان و نمایندگان اهالی روستاهای آسیب دیده صبح امروز دوشنبه در سالن جلسات فرمانداری برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری شهرستان در این جلسه عنوان کرد: مسئولین سد گتوند باید هرگونه تغییر در تراز سد را به اطلاع فرمانداری می رساندند تا ما نیز با اطلاع از این موضوع تمهیدات لازم را در خصوص اطلاع رسانی و انتقال مردم انجام می دادیم.

وی گفت: وقتی شما به عنوان مسئولین سد می بینید که در صورت آبگیری مجدد جهت رساندن تراز آسمی آب سد این دو روستا به زیر آب می روند و از این طریق خسارات زیادی به ساکنین، جاده ها، زمین های کشاورزی واحشام وارد می شود باید اطلاع می دادید حتی اگر مردم در این زمین ها ساخت و ساز غیر مجاز کرده بودند چرا که همه ما مسئول حفظ جان انسان ها هستیم.

حیدر حجتی نیا ادامه داد: هرگونه که خسارتی به اهالی وارد شده باید با همکاری مجموعه سد و نماینده فرمانداری بررسی و راستی آزمایی شود تا مبلغ خسارات واقعی دقیق تعیین و پرداخت شود.

فرهاد نادران مدیر سد گتوند نیز در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ترازی که طی سالیان گذشته در مورد آن بحث شد تراز نرمال است که این تراز دو یا سه متر بالا و پایین دارد یعنی در واقع مخزن خود سد محسوب می شود و قبل از آین قضیه یعنی در فروردین ماه بخش هایی از این منازل به زیر آب رفته بود ضمن اینکه بیش از ۹۵ درصد منازل روستاهای تلخاب تاج الدین خریداری شده بود و قرار بود این تراز به تراز اسمی برسد.

نادران بیان کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته که توسط وزارت نیرو و سازمان آب و برق انجام شده بود از طریق مسئول حقوقی سدگتوند به اهالی اطلاع داده شد که منازل آن ها در تراز نرمال هستند و این ها آبگیری می شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این روستا خریداری شده بود تعدادی از این خانه ها به صورت غیر قانونی ساخته شده بود که حق ساخت وساز را نداشتند.

در ادامه ابراهیم بهرامی معاون برنامه ریزی و امور عمران فرمانداری گفت: با توجه به اینکه شما منازل این روستاها را تملک وخریداری کردید پس وظیفه حفظ و صیانت از این مناطق برعهده شما بود و باید از جانب شما نسبت به ساخت وسازهای غیر مجاز صیانت و اطلاع رسانی جدی صورت می گرفت و علاوه بر اینکه اجازه این گونه ساخت وسازها را نباید انجام می گرفت باید این موارد را گزارش می دادید.

یوسفی یکی از اهالی این روستا در این جلسه ضمن تقدیر از زحمات سرپرست فرمانداری که برای اولین بار اینگونه حقوق مردمی را که ضایع شده به طور جد پیگیری کرده عنوان کرد: براساس قانون برای اجرای طرح ملی ابتدا باید رضایت معارضین جلب می شد سپس این قانون اجرامی شد در حالی که این کارصورت نپذیرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه زمین های کشاورزی و خانه خود را در این اتفاق از دست داده ایم و تنها درآمد ما نیز از طریق کشاورزی بود در حال حاضر هیچ گونه منبع درآمدی نداریم و در شهرهای اطراف سرگردان شدیم و درخواستی که داریم این است به اندازه خسارات وارده زمین کشاورزی و ملک در اختیار ما قرار داده شود.

داودی یکی دیگر از اهالی این روستاها بیان کرد: در این منطقه بیش از ۱۰۰۰ اصله بادام کاری با زحمت کشاورزان و اهالی آنجا در زمین های زراعی صورت گرفته و زحمات زیادی پای این کارانجام پذیرفته ، تنها انتظاری که داریم یک شهرک در نزدیک ترین محل زندگی اهالی در اختیار ما قرار داده شود تا مردم به شغل کشاورزی خود بپردازند و در شهرها آواره نشوند.

در این جلسه محتشم خانی مدیر حقوقی طرح سد گتوند نیز ضمن اشاره به این موضوع که یک ماه قبل از آبگیری تعمیدات لازم را اندیشیده بودیم و تا تراز ۲۳۴ را علامت گزاری کردیم افزود: اگر اطلاع رسانی صورت نگرفته حتما مربوط به این بوده که از قبل این تراز تعیین شده تملک شد و منازل روستای تلخاب تاج الدین نیز خریداری شد.

وی همچنین اظهارات خود را در خصوص علل عدم خرید اراضی این روستاها و مسائل دیگر در این زمینه را مطرح کرد.

در ادامه مسئولین دیگر دستگاه های اجرایی نظرات و مطالب خود را دراین زمینه بیان کردند.

گفتنی است در این جلسه با توجه به پیگیری های ویژه سرپرست فرمانداری جهت رفع و حل مشکلات چندین ساله ای که بین سد گتوند و معارضین وجود داشت تصمیمات قابل توجهی گرفته شد.

در پایان نیز مقررشد جلسه ای جهت تعیین تکلیف این مصوبات در ۲۰ روز آینده تشکیل شود.

 

نام:

ایمیل:

نظر: