بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در مجموع ۴ شهرستان ۴۳/۴ درصد بوده البته آمار واقعی بیکاری در منطقه به مراتب بسیار بیشتر از آنچه که اعلام شده است

عصر مسجدسلیمان // شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در شمال شرق استان خوزستان و هم مرز با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، از ویژگی‌های بارز این منطقه آنکه با نگاهی به ...

عصر مسجدسلیمان // شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در شمال شرق استان خوزستان و هم مرز با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، از ویژگی‌های بارز این منطقه آنکه با نگاهی به پراکندگی و گستردگی جغرافیایی می‌توان آن را به مثابه استان کوچکی تشبیه و توصیف کرد، همچنان که وجود چهار شهرستان، هشت شهر و یکهزار و ۲۳۶۵ روستا به خوبی گواه روشنی بر گستردگی این منطقه است.

مجموع جمعیت ثابت این چهار شهرستان حدود ۳۵۰ هزار نفر است که با احتساب جمعیت۱۰۰ هزار نفری عشایر به ۴۵۰ هزار نفر می‌رسد.
اگرچه در طول بیش از ۴۲ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی خدمات بسیاری به شهروندان شهری و روستایی ارائه شده که در مقایسه با دوره ستمشاهی قابل مقایسه نیست، اما ساکنان این حوزه انتخابیه به نسبت دیگر شهروندان خوزستانی و هم‌وطنان سایر نقاط کشور سهم به مراتب کمتری از شاخص‌های توسعه‌ای داشته‌اند.

به عبارت بهتر به عینه می‌توان تصویری روشن از محرومیت و عقب‌ماندگی چندین ساله‌ در حوزه‌های مختلف زیرساختی، عمرانی و خدماتی را در این شهرستان‌ها دید، کمبودهایی که گاه فرسنگ‌ها با میانگین کشوری فاصله داشته و آزاردهنده است.

با نگاهی به ظرفیت‎‌ها و محدودیت‌های این شهرستان‌ها در گفت‌وگو با دکتر علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی به تفصیل به ابعاد محرومیت در این حوزه انتخابیه پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان، دکتر علیرضا ورناصری در خصوص آمار بیکاری در حوزه انتخابیه بیان داشت : در بیان محرومیت این حوزه انتخابیه همین بس که بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در مجموع ۴ شهرستان ۴۳.۴ درصد بوده در حکم یک ثبت رکورد کشوری محسوب می‎شود، البته آمار واقعی بیکاری در منطقه به مراتب بسیار بیشتر از آنچه که اعلام شده است.
از تبعات منفی نرخ بالای بیکاری و وضعیت نابسامان معیشتی و درآمد خانواده‌ها در منطقه می‌توان به آمار بالای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی اشاره کرد که به خودی خود گواه روشنی بر عمق فاجعه است.

وی ادامه داد : بر اساس آمارها حدود ۱۷ درصد شهروندان مسجدسلیمان، ۲۳ درصد مردم هفتکل، ۴۱ درصد شهروندان شهرستان لالی و ۴۲ درصد مردم ساکن اندیکا تحت پوشش خدمات نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.
مایه تاسف است که بگوییم درصورتی که ظرفیت خدمات‌دهی این نهادهای حمایتی بیش از اینها بود، قطعا آمار خانوارهای تحت پوشش بسیار بیشتر می‌شد و این اوج محرومیت مردم در این حوزه انتخابیه از استان خوزستان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عدم بهره‌مندی از آب شرب پایدار از مشکلات مردم حوزه انتخابیه است، یادآور شد: در سال گذشته از مجموع ۸ شهر و ۱۲۶۵ روستا به طور میانگین در ۲۴ ساعت شبانه‌روز تنها ۶ ساعت از آب شرب شهری و روستایی بهره‌مند بوده‌اند.
آن هم در شرایطی که در این منطقه سه سد بزرگ کشور با حدود ۸ میلیارد مترمکعب ذخیره آب شیرین وجود دارد و شهرهای مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا همچون جزایری در میانه دریایی از منابع آب شیرین قرار گرفته‌اند. هم اکنون ۱۲ درصد جمعیت مسجد سلیمان، حدود ۸ درصد هفتکل، ۱۰ درصد لالی و قریب به ۱۱ درصد مردم اندیکا فاقد آب روستایی سالم هستند. این در حالی است که میانگین عدم بهره‌مندی از آب روستایی در استان خوزستان حدود ۴.۵ درصد و در کشور به مراتب بسیار کمتر از این عدد است و بخش زیادی از ساکنان روستاهای این شهرستان‌ها در بی‌آبی به سر می‌برند. از سویی در این چهار شهرستان چیزی به نام شبکه فاضلاب شهری و روستایی وجود خارجی نداشته و در حوزه زیرساختی هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته که در جای خود تامل‌برانگیز است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص حوزه برق‌رسانی و گازرسانی و موانع و کاستی‌های موجود خاطرنشان کرد : در حوزه توزیع و انتقال برق در حالی شهرستان‌های مسجدسلیمان و هفتکل جزو نخستین شهرهای ایران در دستیابی به برق و انرژی هستند که با بیش از ۸۰ سال فرسودگی، حتی یک متر تعویض کابل در شبکه انجام نشده است. از سویی با وجود منابع عظیم گازی در منطقه، حدود ۱۵ سال است که عملیات گازرسانی آغاز شده و در سال‌های گذشته تنها حدود ۴۵ درصد مناطق شهری و روستایی از نعمت گاز بهره‌مند شده و ۵۵ درصد دیگر همچنان گازرسانی نشده‌اند.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سهم بافت ناکارآمد شهری و روستایی در شهرستان‌های این حوزه انتخابیه اظهار داشت : مایه تاسف است که بگوییم شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در زمینه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و روستایی رکورددار هستند.
نگاهی به این آمار بافت‌های فرسوده در این شهرستان‌ها گواه روشنی بر این ادعا است، همچنان که شهرستان‌های مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا به ترتیب ۶۳، ۵۴، ۵۳ و ۴۲ درصد بافت فرسوده دارند. حال آنکه میانگین بافت‌های فرسوده در استان خوزستان ۲۱ درصد است، اما این آمار در برخی شهرستان‌های یاد شده سه برابر میانگین استانی است.

این مقام مسئول در پاسخ به سطح خدمات درمانی در این حوزه انتخابیه اذعان کرد : دو شهرستان هفتکل و اندیکا حتی یک تخت بیمارستانی ندارند، دو شهرستان دیگر هر کدام یک بیمارستان دارند که البته با مشکلات زیادی در زمینه کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستانی و درمانی و پزشکان متخصص مورد نیاز دست و پنجه نرم می‌کنند. با این تفاسیر خدمات‌ رسانی به بیماران آن هم در شرایط کرونایی به ویژه در دو شهرستان فاقد بیمارستان بسیار دشوار بوده و مصائبی را برای کادر درمان و البته شهروندان ایحاد کرده که در جای خود تاسف‌ برانگیز است.

دکتر علیرضا ورناصری ادامه داد : در حوزه راهسازی چیزی به نام بزرگراه و آزادراه در محدوده شهرستان‌های هفتکل، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا وجود ندارد. از سویی آمارها درباره ایجاد و آسفالت راه‌های روستایی جالب توجه است، به عبارت بهتر در حالی میانگین احداث و آسفالت محورهای روستایی در استان خوزستان حدود ۷۰ درصد است که این میزان در مسجد سلیمان ۳۶، هفتکل ۶۷، لالی ۲۸/۸ و اندیکا ۴۱/۸ درصد است.
به این ترتیب هنوز گام‌های برداشته نشده بسیار زیادی در حوزه راهسازی و در زمینه ایجاد محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی وجود دارد و عقب‌ماندگی‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

منبع : تهران نیوز

نام:

ایمیل:

نظر: