پروسه ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری آغاز شد

عصر مسجدسلیمان // مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اندیکا از آغاز پروسه ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری خبر داد.     به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان، سید علی موسوی با اعلام خبر فوق اظها ...

عصر مسجدسلیمان // مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اندیکا از آغاز پروسه ثبت جهانی ایل راه های باستانی بختیاری خبر داد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان، سید علی موسوی با اعلام خبر فوق اظهار داشت: یکی از مهمترین شیوه های زیست بشری سنت کوچ و فرهنگ، همسازی با شرایط اقلیمی و طبیعت بوده است ، این سبک‌ دیرینه و کهن زندگی جزو مظاهر و نمادهای اصلی فرهنگ‌بختیاری و جزو کهن ترین میراث بشری محسوب می شود.

وی افزود : بخش بزرگی از این ایل راه های تاریخی در حوزه شهرستان اندیکا قرار داشته که با مشورت نخبگان و متخصصان امر، این پروسه را آغاز کردیم.

موسوی اذعان داشت: مصصم هستیم این ایل راه ها به عنوان میراث جهانی ثبت شوندو باتوجه به اینکه انجام این مقوله مهم ،ماهیتی پیچیده و چند وجهی دارد از همه‌ متخصصان و اهالی فرهنگ بختیاری و منطقه درخواست یاری و مشارکت داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد:میراث جهانی ‏یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های روی زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، هستند که بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند.

نام:

ایمیل:

نظر: