برای اولین بار نمایشگاه طراحی فرش بختیاری در مسجدسلیمان برگزار می گردد

عصر مسجدسلیمان // نمایشگاه نقشمایه فرش بختیاری خوزستان از تاریخ ۲۰ الی ۲۵ اردیبهشت ماه، از ساعت ۸الی ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در محل پارک علم و فناوری مسجدسلیمان برگزار می گردد. سمیه محمودی مدیرعامل شرکت الماس نما ...

عصر مسجدسلیمان // نمایشگاه نقشمایه فرش بختیاری خوزستان از تاریخ ۲۰ الی ۲۵ اردیبهشت ماه، از ساعت ۸الی ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در محل پارک علم و فناوری مسجدسلیمان برگزار می گردد.

سمیه محمودی مدیرعامل شرکت الماس نمای لوتوس با اعلام این خبر گفت: قالی های بختیاری ذهنی باف بودند و با گذشت زمان این قالی ها فرسوده و از بین میرفتند و بعد از آن طرح های آنها به فراموشی سپرده میشد و این سبب شد به مرور زمان بسیاری از طرحهای بختیاری اصیل خوزستان از بین رفته، بطوری که امروزه در صنعت فرش بافی هیچ اثری از طرحهای اصیل بختیاری خوزستان نیست و هیچ مرجعی برای آنها موجود نمی باشد.
ما تصمیم گرفتیم به صورت میدانی تحقیقی گسترده از مناطق بختیاری و آثار موجود انجام دهیم که بعد از پژوهشهای گسترده و مطالعات بسیار توانستیم نقش مایه این قالی ها را با حفظ اصالت احیا کنیم.

محمودی با بیان همکاری و تعامل پارک علم و فناوری مسجدسلیمان خاطر نشان کرد: این ایده را در سال گذشته به پارک علم و فناوری مسجدسلیمان ارائه دادیم که با عنایت ویژه مهندس محبی پذیرفته شد و ما بعد از پژوهش و ثبت شرکت توانستیم تا امروز بیش از ۲۰ نقشه را احیا کنیم.
وی ادامه داد: برخی از شرکتهای تولیدی اصفهان و کاشان گفتگوهایی انجام شد و راغب به استفاده از طرحها شدند اما مشتاقیم طرحهای ما در سرزمین بحتیاری و با برند فرش بختیاری توسط تولید کننده بومی تولید شود.
انتظار میرود مسئولین و مردم به ویژه بافنده ها، تولیدکننده ها و کسانی که با فرش ارتباط مستقیم دارند از نمایشگاه دیدن کنند و با نقشه و طرحهای ما آشنایی پیدا کنند.

در ادامه محبی رئیس کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری با اشاره به هدف از برگزاری نمایشگاه که احیای فرهنگ نقشمایه بختیاری میباشد افزود: قالی بافی هنری است که از احساس ، تفکر و آیین و رسوم بافنده سرچشمه میگیرد و نشان دهنده درون مایه فرهنگی هرقوم و سرزمینی می باشد.
لازمه اشاعه و بسط فرهنگ بختیاری زنده و احیا کردن درونمایه و افکار پیشنیان است و امیدواریم با احیا این نقشه ها علاوه بر زنده کردن درونمایه های فرهنگی و هنری قوم اصیل بختیاری گامی موثر جهت توسعه صنعت فرش در منطقه بختیاری آن هم با برند و طراحی ویژه و منحصر بختیاری باشیم.

وی در پایان گفت:
از همه علاقه مندان به فرش و فرهنگ بختیاری دعوت میکنیم از نمایشگاه دیدن کنند و علاوه بر حمایت سبب دلگرمی فرزندان این مرز بوم شوند.

نام:

ایمیل:

نظر: