با پیگیری های نماینده مردم مسجدسلیمان مجوز برداشت آب برای ۳۰ هزارهکتار از اراضی ملی در چهار شهرستان اخذ شد /تمام فعالیت های بخش کشاورزی در تمامی زمینه ها به تامین آب اراضی کشاورزی برمیگردد

عصر مسجدسلیمان // غلامعباس صادقی رئیس دفتر ارتباطات نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی از اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بازدید نمود. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان مهندس علی اکبر باورصاد مدیر اداره جهادکش ...

عصر مسجدسلیمان // غلامعباس صادقی رئیس دفتر ارتباطات نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی از اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بازدید نمود.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان مهندس علی اکبر باورصاد مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان مسجدسلیمان در خصوص فعالیتهای این نهاد در بخش تولید اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع ۶۹ واحد مرغداری در سطح شهرستان ۵۳ واحد فعال میباشند و ۱۶ واحد دیگربه دلیل افزایش قیمت جوجه، دانه وبدهی به بانکها غیرفعال هستند که درصدد هستیم با گشایش حساب در سامانه سیتا برای این عزیزان اقداماتی انجام دهیم همچنین در زمینه تولید غلات نیز باتوجه به اینکه درفروردین همزمان با برداشت محصولات با آسیب هایی از جمله سیل، پایش ملخ و آفت زنگ مواجه شدیم اماتوانستیم برای اولین بار در تاریخ کشاورزی شهرستان ۱۶۵۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان معادل بیش از ۲۸ میلیارد تومان را توسط دومرکز خرید شهرستان خریداری کنیم که این امر رونق تولید ،کمک به وضع اقتصادی کشاورزان و افزایش اشتغال بوده است ضمن اینکه موفق به تولید ۳۴تن دانه های روغنی کلزا در سال گذشته شدیم.

وی افزود: این افزایش تولید ناشی از زحمات کشاورزان وکارشناسان بخش کشاورزی و خدمات و حمایت های مهندس ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی میباشد که در زمینه تسهیلات بانکی به کشاورزان ، تامین به موقع نیازهای کشاورزان مانند کودهای شیمیایی و… باعث شد این افزایش تولید را داشته باشیم، البته این افزایش تولید درحالی رخ داد که درکل کشور شاهد کاهش ۵% تولیدات کشاورزی بوده ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال گذشته تسهیلات ایجاد اشتغال و تولید در زمینه های مختلف انجام شد که از جمله آن می توان به ۱۶۰ فقره تسهیلات اشتغال به مبلغ ۸۸ میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریال به ۲۰۶ نفر در سطح شهرستان اشاره کرد. که مبالغ این تسهیلات از ۵ میلیون تومان درمشاغل خانگی تا یک میلیارد تومان در طرح های صنایع و ماشین آلات جذب شده است.

وی ادامه داد :با وجود سدهای عظیم سد شهیدعباسپور ،سد مسجدسلیمان و سدگتوند، تا قبل از نمایندگی مهندس ظاهری، هیچکدام از نمایندگان ادوارگذشته مطالبات مردم را در خصوص اخذ مجوز برداشت آب از پشت سدها،دریاچه ها،مخازن سدها پیگیری نکردند ، اما با ورودمهندس ظاهری و پیگیری های مستمری که داشت توانست از وزیر نیرو مجوز برداشت آب برای ۳۰ هزارهکتار از اراضی ملی در چهار شهرستان را اخذ کند که در این خصوص کار مطالعات در زمینه تامین آب اراضی ملی به دو شرکت مهندسین مشاور شاراب و مهاب قدس واگذار شد.

مدیر اداره جهادکشاورزی مسجدسلیمان خاطرنشان کرد : شرکت مهندسین مشاور شاراب کار مطالعات تامین آب ۱۲۶۵۰ هکتار زمین در چهار شهرستان حوزه انتخابیه را برعهده دارد که سهم مسجدسلیمان در این طرح ۷۲۶۰ هکتاراست و طرف قرارداد این شرکت اداره کل جهادکشاورزی خوزستان میباشد ضمن اینکه تاریخ قرارداد آن ۹۶/۰۲/۲۸ و مبلغ قرارداد ۱۸ میلیارد ریال به مدت ۲۴ ماه بوده است که طبق تحقیقات صورت گرفته پیشرفت این طرح تاکنون به ۷۰% رسیده است.

وی افزود : شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس کار مطالعات جامع دشت های شمال حوزه کارون را درسطح ۳۰ هزارهکتار برای توسعه اراضی آبی و ۴۰ هزارهکتار باغات دیم برعهده دارد که سهم شهرستان مسجدسلیمان در این ارتباط ۳۰ هزارهکتار اراضی آبی و ۲۰ هزار هکتار باغات دیمی میباشد همچنین کارفرمای این قرارداد سازمان آب وبرق خوزستان است و تاریخ انعقاد این قرارداد ۹۶/۰۲/۰۱ و تاریخ ابلاغ آن ۹۶/۰۸/۱۶ به مدت ۲۴ ماه با مبلغ ۴/۵ میلیارد تومان بوده است که طبق تحقیقات به عمل آمده پیشرفت این طرح تا کنون به ۴۵% رسیده است.

مدیریت جهاد کشاورزی مسجدسلیمان ادامه داد : اگر نتایج مطالعات توسط این شرکت ها زودتر استخراج شود ما می توانیم از اعتبارات طرح ۵۵۰ هکتاری فاز دوم طرح مقام معظم رهبری استفاده کنیم چرا که در شهرستان های جنوبی استان در فاز یک طرح مقام معظم رهبری مبلغ ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار زمین هزینه شده است ،اما چهارشهرستان حوزه انتخابیه مسحدسلیمان به دلیل عدم مطالعات در رابطه با تامین آب اراضی ملی از این طرح بی نصیب ماند.

باورصاد افزود : از اقداماتی که درمدت ۳ سال گذشته با حمایت های مهندس ظاهری صورت گرفت،بحث شناسایی متقاضیان برداشت روان آب ها در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از روان آب های دائمی مناطق مختلف مسجدسلیمان همچون چم آسیاب، گلگیر و…جهت آبیاری مزارع گندم بوده است که در این ارتباط ۲۰۰ نفر از صاحبان اراضی مناطق مختلف با میزان ۲ هزار هکتار زمین شناسایی شدند و پس از بازدیدهای کارشناسان و با مساعدت مهندس شمسایی مدیرکل وقت سازمان آب و برق خوزستان با این طرح موافقت شد اما با وجود سپری شدن بیش از ۲ سال تاکنون کمیسیون تخصیص که میبایست به ریاست مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان تشکیل شود تاکنون تشکیل نشده است وعدم تشکیل این کمیسیون ۲۰۰ نفر شامل این طرح را بلاتکلیف نموده است .

وی درادامه بیان کرد : توسعه کشاورزی در زمینه تامین اعتبارات، اجرا بیمه آسیای نوین، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی وبازسازی جاده های بین مزارع کشاورزی منوط به دارا بودن مجوز برداشت آب است که از این لحاظ درمضیقه می باشیم و استدعا داریم پیگیری های لازم با صدور مجوز برداشت آب انجام شود تا مردم بتوانند به این تقاضای دیرینه خود برسند.هم چنین درخصوص پیگیری بندهای ذخیره آب در مناطقی که مشمول طرح ۵۵ هزار هکتاری نشدند ۱۰ بند را جهت مطالعه به مرکزهای مهندسین مشاوره پیشنهاد شده است که در حال بررسی میباشد. از جمله اقدامات دیگر در بخش کشاورزی ، شناسایی طرح و اجرای رفع تداخلات ۱۱۱ پلاک زمین بوده است که در این ارتباط کارهای مقدماتی آن درحال انجام است .

وی خاطر نشان کرد: تمام فعالیت های بخش کشاورزی در تمامی زمینه های زراعت ،باغبانی ،فعالیت های دام وطیور، ماشین آلات زمین های کشاورزی ، منابع تبدیلی وتکمیلی ، اشتغال و تولید به تامین آب اراضی کشاورزی برمیگردد.

وی افزود : از ظرفیتهای موجود در شهرستان میتوان به امکان احداث بندهای ذخیره آب با وجوددره های عمیق،قرارگرفتن شهرستان درحاشیه دوسدمسجدسلیمان وگتوند اشاره کرد همچنین برخی از محدویت های موجود در شهرستان شامل عدم مجوز بهره برداری آب از روان آب ها ،خشکسالی های پیاپی و کاهش تولید محصولات کشاورزی ، بالابودن هزینه تولید واحدهای دامی ،سنتی بودن شیوه های بهره برداری و مقررات سخت بانکها با سود بالا نام برد.

باورصاد ادامه داد: پیشنهادات واولویت هایی در این خصوص ارائه میشود که شامل :مستقل بودن اداره منابع آب مسجدسلیمان ،تسریع در اجرای مفاد قرارداد توسط شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس وشاراب و صدور مجوز برداشت آب از روان آب های سطحی و چاههای کشاورزی موجود میباشد تا بزودی شاهد رفع تدریجی مشکلات و رونق و توسعه بیشتر بخش کشاورزی در سطح منطقه باشیم.

وی در خاتمه از مهندس ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی ، مشاور وی در بخش کشاورزی و سرپرست فرمانداری ، جهت پیگیری و پرداخت به موقع غرامت بیمه کشاورزان ، پرداخت غرامت خشکسالی مزارع گندم، بیمه خسارت دیدگان گندم در سال ۹۶ با اختصاص اعتبار ۶ میلیارد تومان، فراهم کردن زمینه اشتغال وبکارگیری بخشی از دانش آموختگان بخش کشاورزی ،جلب مشارکت بخش غیردولتی، ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی ،فراهم کردن زمینه اشتغال ،افزایش خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی شهرستان کمال تشکر و قدردانی را نمود.

 

نام:

ایمیل:

نظر: