فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان تا پایان تیرماه ۹۷ به پایان می‌رسد

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه خوزستان استان پر ظرفیتی برای رشد، توسعه و رفاه کشور است، گفت: برای تامین آب مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلی وجود نخواهد داشت اما قرار شد برای زما ...

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه خوزستان استان پر ظرفیتی برای رشد، توسعه و رفاه کشور است، گفت: برای تامین آب مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلی وجود نخواهد داشت اما قرار شد برای زمانبندی اجرای طرح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برنامه‌ای را تهیه و اعلام کنند.
رضا ویسه ۱۰ بهمن ماه در حاشیه بازدید از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خصوص بررسی فاز نخست این طرح در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بازدیدی از زمین‌های احیا شده و یا در دست احیا، کانال‌های آب طراحی شده و مراکز تقسیم آب این طرح داشتیم و وضعیت کشاورزان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را بررسی کردیم .
وی با بیان اینکه خوزستان استان پر ظرفیتی برای رشد، توسعه و رفاه کشور است، افزود: خوشبختانه این طرح به نحو مطلوبی پیش رفته و فاز نخست آن با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است .
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته فاز نخست این پروژه تا پایان تیرماه سال آینده به پایان خواهد رسید و ۲۹۵ هزار هکتار آماده بهره‌برداری خواهد شد و حدود ۱۷ هزار هکتار نیز طی سال ۹۷ تکمیل می‌شود .
ویسه عنوان کرد: اقدامات اولیه فاز دوم این طرح انجام و زمین‌هایی که باید مورد احیا قرار بگیرند شناسایی شده‌اند و این نقاط تحت کنترل طرح‌های اولیه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قرار گرفته است .
وی ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی کشور و کمبود احتمالی در تخصیص آب، وزارت نیرو نحوه تخصیص آب مورد نیاز فاز دوم را مورد بررسی قرار داد اما با روش‌های محاسباتی دقیق در نهایت تخصیص آب مورد نیاز این طرح از سوی وزارت نیرو به دولت اعلام شد .
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلی وجود نخواهد داشت اما قرار شد برای زمانبندی اجرای طرح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، برنامه‌ای را تهیه و اعلام کنند .
ویسه با اشاره به اینکه بین سال های ۷۵ تا ۹۲ تنها ۷۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده بود‌، گفت: پس از ارائه گزارش‌های فنی، اقتصادی و زمان بندی اجرای طرح از سوی این دو وزارتخانه، تخصیص منابع مالی اجرا در دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد .
وی افزود: مطالعات اجرای این طرح طولانی نشد بلکه باید پس از پایان فاز نخست طرح، فاز دوم آن اجرایی می شد. فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با یک ‌منحنی رو به رشد در نهایت برای ۷ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه داشت. منحنی اشتغال در فاز دوم اجرای طرح نیز تکرار خواهد شد .
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ طرحی بدون رعایت الزامات زیست محیطی اجرایی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست مواردی را در خصوص مطالعات زیست محیطی مطرح کرد که این موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
مرجع / ایسنا

نام:

ایمیل:

نظر: