عصر مسجدسلیمان// امین بابادی:پوشاک (چوقا) بختیاری تقریبا برای همه لرها و خود بختیاری ها شناخته شده است و هر فرد ایرانی احتمالا در رسانه ها یا از نزدیک با شکل و نقوش این پوشش آشنایی بصری داشته اند؛ برخی از عوام بر این باورند که طرح چوقا از نقوش معبد چغازنبیل (معبد شهر دورانتاش در […]

عصر مسجدسلیمان// امین بابادی:پوشاک (چوقا) بختیاری تقریبا برای همه لرها و خود بختیاری ها شناخته شده است و هر فرد ایرانی احتمالا در رسانه ها یا از نزدیک با شکل و نقوش این پوشش آشنایی بصری داشته اند؛ برخی از عوام بر این باورند که طرح چوقا از نقوش معبد چغازنبیل (معبد شهر دورانتاش در شوش خوزستان که مربوط به زمان ایلام میانه است و توسط شیلهاک اینشوشیناک برای همسرش اونتاشگال ساخته شده است) گرفته شده است، اما: واژه (چغا) به معنی وارونه است و قبل از کشف این معبد توسط عامه به آن داده شده است که مانند زنبیل وارونه است (قبل از کشف مانند زنبیلی وارونه و تپه مانند بوده است)= چغازنبیل؛ وگرنه اصطلاح درست آن زیگورات است که زیگوراتها هم نوعی معماری نیایشگاهی ملهم از معابد بین النهرینی هستند.

زیگورات چغازنبیل توسط رومن گیرشمن باستانشناس فرانسوی به زمان پهلوی دوم از زیر خروارها خاک و به دنبال گزارش زمین شناس فرانسوی ژاک دمورگان مبنی بر وجود منابع نفت در منطقه شوش بیرون آمد و بعدها کشف و حفاری شد، بنابراین کشف چغازنبیل به حدود ۶۰ سال پیش برمیگردد ولی پیشینه (چوقای بختیاری) به شکل و شمایل اکنون به حوالی سال ۱۳۰۳ میرسد، و اگر چوقای فیلی را هم که شباهت نزدیکی با چوقای بختیاری دارد؛ در نظر بگیریم قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و اینجا کمی دور از ذهن است که بنایی زیر خاک باشد ولی بافندگان از آن تقلید کنند، پس این دیدگاه که احتمال می رود نقش چوقا از نقوش چغازنبیل گرفته شده است، قطعی نیست.