پتروشیمی مسجدسلیمان و سوالاتی که همچنان بدون پاسخ مانده است

عصر مسجدسلیمان // وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در سفری یک روزه وارد خوزستان خواهد شد و در برنامه های تدارک دیده شده برای شریعتمداری حضور در شهرهای شوش، اندیمشک و اهواز دیده میشود، همچنین گفته شده او احتمالا به مسجدسلیما ...

عصر مسجدسلیمان // وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در سفری یک روزه وارد خوزستان خواهد شد و در برنامه های تدارک دیده شده برای شریعتمداری حضور در شهرهای شوش، اندیمشک و اهواز دیده میشود، همچنین گفته شده او احتمالا به مسجدسلیمان خواهد آمد و از پتروشیمی مسجدسلیمان بازدیدی خواهد داشت.

سفر احتمالی شریعتمداری به مسجدسلیمان فرصت بسیار خوبی است تا یکبار دیگر آمار بالای بیکاری جوانان جویای کار این خطه به گوش وزیر دولت تدبیر و امید برسد.

آماری که در کمال تأسف باید گفت برخی برای بقاء خود در منصب هایشان آن را دستکاری کرده و آنگونه که بالا دستی ها می پسندند اعلام میدارند و در گذشته شاهد بوده ایم که این آمار ۴۳ درصدی ۲۳ درصد اعلام شده است و امیدواریم فردا شیر پاک خورده ای آمار واقعی بیکاری جوانان این منطقه را به گوش آقای وزیر برساند.

همچنین به منظور کاهش نرخ بالای بیکاری در این شهرستان، توجه جدی به بومی گرایی و استفاده از ظرفیت و توان جوانان و افراد جویای کار منطقه هم باید توسط وزیر کار به سرمایه گذارانی همچون سهامداران پتروشیمی گوشزد شود.

اگر قرار است منطقه زیلایی تبدیل به هاب انرژی شود اما در چرخه اقتصادی این شهرستان رونق ایجاد نکند هیچ خروجی مثبتی نخواهد داشت و فقط جیب عده ای را پُرتر خواهد کرد.

در سالهای اخیر با جدی شدن عملیات اجرایی پتروشیمی مسجدسلیمان، امید به کم شدن تعداد افراد جویای کار و رنگین شدن سفره مردم محروم این منطقه افزایش یافت اما این مهم مطابق انتظارات پیش نرفت و جذب تعداد زیادی نیرو از شهرها و استانهای مجاور موجی از نگرانی و گلایه نسبت به استخدام های غیربومی در این پروژه بزرگ را در شهرستان بوجود آورد.
مطابق اظهار نظر اخیر مدیر عامل این پروژه عظیم بیش از پنج هزار نفر در این پروژه مشغول بکار است. اگرچه اخبار رسیده حاکی از آن است که طی چند روز اخیر موج قابل توجهی از نیروی کار شاغل در این شرکت بدلیل نزدیک شدن به مرحله بهره برداری اخراج شده و یا درحال اخراج وتسویه حساب هستند.

حالا اما سوالاتی که در میان نان به یکدیگر قرض دادن های مسئولان بی جواب مانده، این است که؛

چه تعداد نیرو و از چه مجرایی در این پروژه استخدام ومشغول بکار شده است؟

اگر همه بومی هستند برای اتوبوسها ومینی بوسهایی که به سمت عقیلی و…. در جهت مخالف مسجدسلیمان بعد از تایم کاری کارگر سوار می کنند چه پاسخی وجود دارد ؟

برای ماشین هایی با پلاکهایی که نشان از غیر بومی بودن صاحبان آنان دارند چه پاسخی است؟

درخصوص مستاجرانی با لهجه رامهرمزی.باغملکی.یاسوجی.شهرکردی.خرم آبادی و غیره …چه توجیهی وجود دارد ؟

نظارت بر آزمونی که به جهت استخدام جذب نیروهای تخصصی برای مرحله بهره برداری این پروژه برگزار شده را چه سازمان و یا نهادی بر عهده داشته یا اینکه صفر تا صد این آزمون در اختیار هئیت مدیره این پروژه نبوده است؟

چرا باید درجذب نیرو توصیه نامه و معرفی نامه های این دفتر وآن دفتر اثر گذار باشد ؟

چندی پیش نماینده کهگیلویه وبویراحمد سخنران جشنی در پتروشیمی زیلایی بود، بعد از پایان جشن حلقه ای از نیروهای یاسوجی که در این پروژه جذب شده اند در اطراف نماینده یاسوج زده شده بود و این مشت خود نمونه خروار از استخدامهای غیر بومی در این پروژه است. ضمن اینکه استخدامهای فامیلی هم از دیگر موارد قابل بحث است که فعلاً قصد پرداختن به آن را نداریم.

استخدام های غیر بومی که تا پیش از این در برخی از شرکت ها، ادارات و بانک های مسجدسلیمان هم دیده شده و در پتروشیمی زیلایی به اوج رسید.

موضوعی که همواره جزو گلایه ها و مطالبات به حق مردم این منطقه است و آنها حق دارند در جایی که زندگی میکنند و با نداری و محرومیت های آن کِنار آمده اند، اولویت اول استخدام به نسبت بیکاران سایر شهرها و استانهای همجوار باشند.

در یکی دو سال گذشته بحث آمار نیروهای غیر بومی در پتروشیمی مسجدسلیمان همواره جزو مباحث روز شهرستان بوده است و بارها رسانه های شهرستان از مدیران این شرکت و فرماندار وقت خواستار شفاف سازی در این زمینه بوده اند که متأسفانه تاکنون پاسخ روشن و واضح ای به این خواسته رسانه ها داده نشده است.

یقیناً یکی از اهداف مهم و اساسی دولت مردان نظام مقدس جمهوری اسلامی در واگذاری امتیاز احداث پتروشیمی به این منطقه و تبدیل آن به یک هاب انرژی ، کم کردن نرخ بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی برای مردم ساکن در این دیار بوده است لذا انتظار میرود مدیران پتروشیمی با ارائه آماری دقیق و شفاف از شاغلین غیر بومی نسبت به این دل نگرانی مردم پاسخگو باشند و تیم رسانه ای پایگاه خبری ایرانیان بی صبرانه آماده انعکاس نقطه نظرات و رفع ابهامات موجود از سوی مدیران این شرکت است.

از مقام عالی وزارت کار، مقام عالی وزارت صنعت معدن تجارت، مدیران استانی بالاخص استاندار محترم و نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس هم انتظار میرود مدیران این شرکت ها را ملزم کنند از طریق رسانه ها نسبت به رفع ابهامات و نگرانی های مردم در این زمینه ها پاسخگو باشند.

بدیهی است که پروژه عظیم پتروشیمی مسجدسلیمان اتفاق بزرگی بوده که رُخ داده و بعد از حدود دو دهه درجا زدن، در دو سه سال اخیر حجم کار قابل تقدیری صورت گرفته اما اگر قرار باشد جوان مسجدسلیمانی با حرفه مشابه فرد غیر بومی زیر تیغ بیکاری باشد این اشتغال به نام ما و به کام دیگران خواهد بود.

نوشتاری از کیوان علاسوند

نام:

ایمیل:

نظر: