بزرگترین موزه صنعتی کشور در مسجدسلیمان در آخرین مراحل اجرایی است

عصر مسجدسلیمان // مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از آخرین مراحل اجرایی بزرگترین موزه صنعتی کشور در مسجدسلیمان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان قباد ناصری مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مس ...

عصر مسجدسلیمان // مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از آخرین مراحل اجرایی بزرگترین موزه صنعتی کشور در مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان قباد ناصری مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ضمن تبریک ۵خردادماه سالروز کشف اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان گفت: اجرای پروژه های عمرانی و عام المنفعه در حوزه های مختلف اقدام عملی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برای توجه به زادگاه نفت است.

وی افزود:یکی از مهم ترین پروژه هایی که طی سالیان اخیر پیگیر اجرای آن بوده ایم, طرح ایجاد موزه صنعت نفت در مسجدسلیمان، در سایت میراث صنعتی پالایشگاه و کارخانه گوگردسازی بی بی یان بوده است که هم اکنون در حال تکمیل نهایی است.

ناصری ادامه داد؛ طرح موزه صنعتی مذکور از نظر وسعت و تنوع موضوعی، بزرگترین طرح میراث صنعتی در کشور است و در فضایی نزدیک به هشت هکتار، شامل بخش های متنوع و مختلفی است.

وی افزود:این طرح توسط مدیریت موزه ها و مرکز اسناد وزارت نفت در حال احداث است و چهار محور؛اکتشاف، حفاری، تولید و مسجدسلیمان بعنوان خاستگاه صنعت نفت ایران را شامل می شود.

وی تصریح کرد:در این پروژه موزه فرآیندهای اکتشاف، حفاری و تولید در صنعت نفت برای بازدید کنندگان به نمایش در خواهد آمد.همچنین در کنار آن اسناد و ابزارآلات قدیمی که در بخش ها و واحدهای مختلف در مسجدسلیمان مورد استفاده قرار می گرفتند به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با بیان اینکه طرح موزه مسجدسلیمان اولین ساختمانی است که پس از انقلاب اسلامی در کشور با کاربری موزه ای طراحی و احداث شده عنوان داشت:پس از پایان احداث ساختمان اصلی این موزه در محوطه پالایشگاه نفت بی بی یان کارگروههای چهار گانه ای با همکاری شرکت های تابعه وزارت نفت در مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت بمنطور شناسایی,جمع آوری و انتقال آنچه که قرار است در موزه بزرگ صنعت نفت در مسجدسلیمان نمایش داده شود تشکیل گردید و این کارگروه ها فعالیت خود را با همکاری واحدهای مختلف در شرکت ملی نفت ایران، مدیریت اکتشاف، شرکت ملی حفاری، مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز و طی ماههای اخیر اسناد و اشیا تاریخی و ارزشمند متنوع و متعددی با تلاش این کارگروه ها به گنجینه های موزه اکتشاف,حفاری و تولید صنعت نفت در مسجدسلیمان منتقل شده است.

وی ادامه داد:در کنار فرآیندهای اجرایی، تیم های تخصصی پژوهشی در مدیریت موزه ها نیز به تدوین سناریوی موزه در هر بخش از محورهای چهارگانه موضوعی مشغول بکار هستند.همچنین در کنار فرآیند جمع آوری اسناد و اشیا موزه ای، عملیات محوطه سازی در سایت موزه مسجدسلیمان نيز آغاز گردیده و در ماههای اخیر فرآیند ایجاد و ساماندهی فضای سبز، مرمت بناهای تاریخی، اجرای نورپردازی کارخانه گوگردسازی و پالایشگاه و تامین روشنایی سایت موزه، ایجاد و ساماندهی کتابخانه و گنجینه اسناد تاریخی و کتابخانه تخصصی که شامل چندصد جلد کتاب مرجع تاریخی در حوزه صنعت نفت می باشد انجام شده است.

ناصری گفت:شناسایی و انتقال بیش از شش هزار پرونده پرسنلی متعلق به نسل های اول تا چهارم کارکنان کمپانی نفت انگلیس و ایران و شرکت ملی نفت ایران به گنجینه اسناد موزه مسجدسلیمان از دیگر اقدامات انجام شده در موزه ای است که بازدیدکنندگان آن فرآیند های مختلف صنعت نفت از اکتشاف تا حفاری و نهایتا تولید را در سالن مسقف و یک فضای زیبای میراث صنعتی نظاره گر خواهند بود.

وی بیان داشت:بخش های جانبی موزه اکتشاف، حفاری و تولید صنعت نفت در مسجدسلیمان در تاسیسات میراث صنعتی؛ چاه شماره یک، نیروگاه برق تمبی، واحد های تقطیر و نمره ۹ و همچنین چشمه های خودجوش نفت در سی برنچ در سناریوی موزه بزرگ مسجدسلیمان تعریف و آماده سازی شده اند.

وی تاکید کرد:مجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در سایه تاکیدات ویژه مهندس زنگنه وزیر محترم نفت مبنی بر اهمیت حفظ میراث صنعت نفت و راه اندازی موزه بزرگ صنعت نفت هم اکنون با تمام توان خود در تلاش است تا این موزه در سال۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده و آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی باشد و امید است تا با افتتاح این موزه نگاه ها به سایر جاذبه های گردشگری این منطقه عوض شده و علاوه بر گردشگری صنعتی به جذابیت های گردشگری فرهنگی و مذهبی هم در منطقه مان توجه شود و شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت توریسم در شهر اولین ها باشیم.

 

نام:

ایمیل:

نظر: