آوای دلنشین کوچ عشایر بختیاری در دامان کوههای زاگرس طنین انداز شد

عصر مسجدسلیمان // آوای دلنشین کوچ عشایر بختیاری در دامان کوههای زاگرس طنین انداز شد. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ،هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه با افزایش دما و تشدید هوای گرم و خشک شدن مراتع در مناطق قشلاقی ، کوچ ...

عصر مسجدسلیمان // آوای دلنشین کوچ عشایر بختیاری در دامان کوههای زاگرس طنین انداز شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ،هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه با افزایش دما و تشدید هوای گرم و خشک شدن مراتع در مناطق قشلاقی ، کوچ عشایر بختیاری از استان خوزستان به مناطق سردسیری استان چهار محال و بختیاری آغاز می شود.

 

در این روزها عشایر ایل بختیاری پس از حدود هشت ماه استقرار در دشت های شرقی استان خوزستان (قشلاق)، به واسطه داشتن مراتع و وجود آب کافی در مناطق مرتفع استان چهار محال و بختیاری به این منطقه کوچ میکنند.

 

عشایری که هنوز به رسم دیرین پیشینیان خود پایبند و وفادار هستند و آداب و رسوم گذشتگان خود را حفظ نموده اند.

 

کوچ این عشایر که بعضا به طی مسافتی بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر می رسد، یکی از زیباترین جلوه های زندگی عشایر ایل بختیاری در کوهستانهای سربه فلک کشیده زاگرس میباشد.

 

اگر چه طی سالیان اخیر ، اکثر عشایر بختیاری به واسطه برخورداری از امکانات رفاهی یکجانشین شدند اما هنوز هم بخشی از عشایر در قالب کاروانها و یا به صورت تک خانوار همراه با دام با تحمل روزها رنج و مشقت در مبارزه خستگی ناپذیر با سختی های طبیعت و گذر از رودخانه ها و دره ها ، مسیرهای صعب العبور و ناهموار و پرتگاهها لذت کوچ را تجربه و جلوه ای خاص و خاطره انگیز را به کوهستانهای زاگرس می بخشند‌.

 

با وجود اینکه مسیر کوچ در دامان طبیعت زیبای زاگرس آرامبخش و دل نواز است اما با مشکلات و سختی های فراوانی همراه است.

 

رحیم احمدی سمالی یکی از عشایر کوچ رو در گفتگو با هوشنگ فرجی خبرنگار روزنامه ایران می گوید : نزدیک به یک هفته از کوچ ما از منطقه زرگان اهواز به سوی منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری میگذرد که طی این مسیر حوادث طبیعی و غیرطبیعی همچون : سیل، طوفان، حمله حیوانات وحشی و سرقت احشام … ما را تهدید می کند. دام عشایر ، زینت عشایر است که اگر این دام از بین برود مجبور خواهیم شد در حاشیه شهرها به صورت یکجا نشینی سکونت کنیم.

 

سلطانمراد فرجی یکی دیگر از عشایر کوچ رو بختیاری طی این مسیر عنوان داشت : گران شدن و کمبود داروهای دامی، عدم وجود کافی خودروهای حمل دام ، کمبود علوفه و عدم امنیت لازم در طول مسیر از جمله مشکلات عشایر کوچ رو میباشد که در این خصوص از اداره دامپزشکی، امور عشایر و مسئولین امنیتی و قضایی انتظار همکاری بیشتری را داریم.

 

گفتنی است کوچ عشایر بختیاری در منطقه چهارمحال ۴ ماه طول می کشد و با آغاز باران و فصل سرما در اوایل فصل پاییز به مناطق گرمسیری باز میگردند.

 

  • فرشادخدادادایان - می 8, 2020 در 2:58 ب.ظ

    امیدوارم سختی این راه بر عشایر سهل و آسان گردد

    • فرشاد جعفری شهنی - می 15, 2020 در 8:19 ب.ظ

      ان شاءالله

نام:

ایمیل:

نظر: