مسجدسلیمان بزرگ، شهری به قدمت تاریخ ولی با حداقل زیر ساخت های توسعه

عصر مسجدسلیمان // مسجدسلیمان فعلی دو مقطع زمانی بسیار متفاوت با وضعیت فعلی را تجربه کرده است،شهری که یک بار در دوران ایلامیان و تحت عنوان پارسوماش، دورانی پررونق را تجربه کرده است و دگر بار در دوران پیدایش نفت (ابتدا قرن ...

عصر مسجدسلیمان // مسجدسلیمان فعلی دو مقطع زمانی بسیار متفاوت با وضعیت فعلی را تجربه کرده است،شهری که یک بار در دوران ایلامیان و تحت عنوان پارسوماش، دورانی پررونق را تجربه کرده است و دگر بار در دوران پیدایش نفت (ابتدا قرن ۱۳ هجری شمسی) ، دیاری پیشرفته، متمدن، پررونق و با حداکثر امکانات و زیرساخت ها بوده است و به همین دلیل لقب شهر اولین ها را به خود اختصاص داده است.
اما اکنون همین دیار به دلیل عدم توجه و پیگیری شایسته، به شهری با حداقل امکانات تبدیل شده است.
شهری که به درستی به اولین ها معروف گشته و الحق صاحب اولین زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی مناسب، نیروگاه، فرودگاه، راه آهن، تصفیه خانه آب و فاضلاب، اماکن وزشی و فرهنگی و … بوده ، در حال حاضر با وجود طرحهای مختلف محرومیت زدایی و توجه ویژه دولتمردان به برخی مناطق محروم، دارای کمترین بهره مندی از زیرساخت های ضروری است. شهری که نه تصفیه خانه فاضلاب دارد نه فرودگاه
و نه خط ریلی و حتی جاده دسترسی مناسب به هیچ کدام از شهرهای اطراف را ندارد.
راه ارتباطی مسجدسلیمان به اهواز با ترافیک قابل توجه آن، بدلیل وابستگی بیش از حد چهارشهر به امکانات مرکز استان، از این بین، کانون توجه دغدغه مندان و شهروندان و ناامن ترین و خطرناکترین مورد از موارد ذکر شده به حساب می آید که سالیانه، علاوه بر هدر رفت وقت و انرژی زیاد، محل قتل و عام بهترین فرزندان این مرز و بوم بوده و هست.
در مقابل این اتفاقات متاسفانه فقط شاهد شعارهای فریبنده در مورد اجرای پروژه جاده ی میانبر و همچنین وعده های عوامفریبانه در مورد افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان هستیم و عملاً تاکنون بهره برداری از این دو پروژه ی مهم محقق نشده است و همچنان باید شاهد تصادف های وحشتناک در جاده ی موسوم به جاده ی مرگ باشیم.
وضعیت جاده های مسجدسلیمان به شهرهای لالی، اندیکا، هفتکل، ایذه و شبکه های ارتباطی درون شهری ۴ شهر یادشده نیز بسیار نامناسب و غیر استاندارد بوده و مستلزم توجه جدی تر مسولین استان خوزستان می باشد.
امید است به همت مسئولین محترم شهرستان و استان خوزستان و به خصوص نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی شاهد اتمام جاده میانبر و افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان در کمترین زمان ممکن و توجه جدی به دیگر زیرساخت های ارتباطی باشیم.
به قلم بهرام بهادری بیرگانی

  • سیما - فروردین ۹, ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ق.ظ

    مشکل مسجد سلیمان اشتغاله اشتغال
    این آقا چه تخصصی در زمینه راه و ارتباطات داند ؟؟
    آدم بیکار و بی پول فرودگاه به چه کارش میاد جنها قراره از فرودگاه استفاده کنند
    هر مطلبی زدن درست نیست

  • محمود خسروی - فروردین ۹, ۱۳۹۹ در ۵:۴۲ ق.ظ

    کدام یک از معیارهای شهری برای مسجدسلیمان مطابق استاندارد است؟معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی؟ مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی؟افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقاء فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاست‌ها و برنامه های سیاست گذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی ؟کلمه شهر اولین ها فقط آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است.امیدوارم با ظهور نماینده جدید و بلوغ جوانان با تجربه در راستای پروژه های عمرانی و مدیران کاربلد بتوان مسجدسلیمان و سه حوزه دیگر را به جایگاه اصلی خویش رساند

    با تشکر محمود خسروی مدرس گروه عمران و معماری

  • ساسان - فروردین ۱۰, ۱۳۹۹ در ۹:۴۰ ق.ظ

    سلام و تشکر از جناب بهادری
    از گوش زد و درد دل و دل نوشته های شما همشهری گرامی
    البته من با قلم نوشته‌ی شما کاملاْ موافقم و تشکر میکنم، هر شهری باید زیرساخت‌هایی داشته باشد تا بتواند مردم و شهروندهای آن زندگی تقریبا راحت و آسوده‌ای داشته باشتد سازنده اصلی هر دیار مردم خود آن منطقه می‌باشند که متاسفانه، متاسفانه ما مسجدسلیمانی‌ها فقط شعار و تعصب داریم ولاغیر، مسجدسلیمان باید با کمک مردم ساخته شود.چند ساله وعده فرودگاه و … را داده‌اند تابیایند یک قسمت درست کنند. قسمت‌های قدیمی‌تر فرسوده شده و فقط حرف میزنند نه عمل و…