تحلیلی بر گروه ۱۳نفره تایید صلاحیت شده در انتخابات مسجدسلیمان / آیا مسیر انتخابات از الگوی دو قطبی چهارسال پیش خواهد گذشت؟

عصر مسجدسلیمان // پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، فضای پر جنب و جوش رقابت های علنی و غیرعلنی انتخاباتی به یکباره فرو نشست. بخش قابل ملاحظه ای از کاندیداهایی که به گواه بسیاری از فعالین سیاسی و تحلیلگران از اقبال بالای ...

عصر مسجدسلیمان // پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، فضای پر جنب و جوش رقابت های علنی و غیرعلنی انتخاباتی به یکباره فرو نشست.

بخش قابل ملاحظه ای از کاندیداهایی که به گواه بسیاری از فعالین سیاسی و تحلیلگران از اقبال بالایی برخوردار بودند ، در پس فیلترهای عدم احراز صلاحیت و عدم صلاحیت جا مانده تا مردم مسجدسلیمان و سه حوزه انتخاباتی دیگر (لالی،اندیکا و هفتکل) با الگویی مشابه انتخابات مجلس در چهار سال پیش مواجه شوند.

به بیانی دیگر ، با بررسی و تامل در اسامی تایید صلاحیت شده ها ، با چند نام و چهره شاخص و شناخته شده که رقابت اصلی برای نشستن بر صندلی بهارستان نیز میان آنهاست ، مواجه می شویم.

در این بین نام علی عسکر ظاهری و علیرضا ورناصری به عنوان رقبای دیرین و هم تراز یکدیگر ، بیشتر مشهود است.

رقبایی که در انتخابات چهار سال پیش ، به دور دوم انتخابات راه یافته و سرانجام در مصافی نفس گیر ، علی عسکر ظاهری توانست حایز کسب آرا برای تصدی نمایندگی مردم مسجدسلیمان شود.

حالا اما از تعداد ۵۷ نفر ثبت نام کننده برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس در مسجدسلیمان ، تنها ۱۳ نفر توانستند از بررسی های شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرند.

سیزده نفری که برخی از آنها شناخته شده نبوده و محتمل است به نفع اشخاص مدعی و شناخته شده در این عرصه ، کناره گیری کنند و از مصاف این رقابت ها خارج شوند.

هر چند طبق داده های غیررسمی انتقادات عمومی ای به برخی عملکردهای نمایندگان ادوار پیشین مسجدسلیمان وجود دارد ، اما باید دید این فضای رقابتی بصورت دو قطبی (ظاهری و ورناصری) پیش می رود و یا جریانات سوم از بین اشخاص برجسته و بارز گروه ۱۳نفره تایید صلاحیت شده ، نظیر حجت الاسلام حسن ریسی و یا افراد شاخص رد صلاحیت شده با گرفتن صلاحیت خود گوی سبقت را در مارتن انتخابات از رقبای خود خواهند ربود و مسجدسلیمان را از فضای پر چالش و آسیب دوقطبی خارج خواهند کرد.

به نظر می رسد در صورت بروز و ظهور جریان قدرتمند سوم ، با بهره گیری از هوش اجتماعی و تاکید بر ارایه بیشتر توانمندی های خود ، می توانند از سد الگوی دوقطبی انتخابات چهار سال گذشته مسجدسلیمان عبور کنند؟

به قلم محمد باقری

نام:

ایمیل:

نظر: