گردشگری در مسجدسلیمان، در رویای توسعه پایدار و تحقق وعده ها …

عصر مسجدسلیمان // کمتر کسی را سراغ داریم که در هزاره سوم  در خصوص صنعت گردشگری بعنوان یکی از بهترین راه‌های جذب سرمایه در هر شهر اشتراک نظر نداشته باشد و مسجدسلیمان را در زمره شهرهای با موقعیت بسیار مناسبی از نظر تاریخی، ...

عصر مسجدسلیمان // کمتر کسی را سراغ داریم که در هزاره سوم  در خصوص صنعت گردشگری بعنوان یکی از بهترین راه‌های جذب سرمایه در هر شهر اشتراک نظر نداشته باشد و مسجدسلیمان را در زمره شهرهای با موقعیت بسیار مناسبی از نظر تاریخی،صنعتی و موقعیت جغرافیایی قرار ندهد. این موضوع اما طی چند سال اخیر در مسجدسلیمان توسط مسئولین مورد غفلت قرار گرفته وبا وجود وعده ها و خبرهای ریز و درشتی که در برخی رسانه ها مبنی بر توسعه گردشگری در شهر اولین ها به گوش می رسد اما باز هم اثری در این موضوع بصورت برجسته و قابل توجه در شهرستان مشاهده نمی شود.

با وجود اینکه مدتها از وعده توسعه رونق گردشگری در مسجدسلیمان می گذرد و انتظار می رفت تا این صنعت پردرآمد و اشتغال زا گره بسیاری از مشکلات شهرستان را بگشاید اما همچنان این اولویت مهم به یک رویا برای اهالی شهر اولین ها تبدیل شده است. تابستان امسال بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ازپیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اجرایی پارک موزه این شهرستان خبر داد و پیش بینی کرد که این طرح تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با این حال تاکنون خبری از خاتمه این طرح منتشر نشده است. ناصری همچنین در خصوص اهداف و تاثیر احداث پارک موزه صنعت نفت مسجدسلیمان بر رونق گردشگری در این شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که شهرستان مسجدسلیمان خاستگاه صنعت نفت کشور و خاورمیانه است و وجود تاسیسات قدیمی استخراج، بهره‌برداری و پالایش نفت در این شهرستان می‌تواند نشان دهنده سیر تکامل این صنعت نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی باشد، بنابراین با تکمیل و راه‌اندازی موزه‌ها و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی می‌توانیم شاهد حضور گردشگران، متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی صنعت نفت و گاز در این شهرستان باشیم تا ضمن توسعه فضاهای جذب توریسم حتی الامکان زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و … فراهم شود و با راه‌اندازی این مجموعه با توجه به نیاز به ارائه خدمات رفاهی- سکونتی جهت بازدیدکنندگان در سطح شهرستان، بتوان زمینه ایجاد مشاغل جانبی جدید و رونق اقتصادی و اشتغالزایی را فراهم کرد.

از طرفی دیگر شجاعی رییس روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در بهار امسال با اعلام این خبر که بیش از ۱۵۰۰۰ نفر میهمان نوروزی و گردشگر داخلی و خارجی علاقمند به تاریخچه صنعت نفت از چاه شماره یک خاورمیانه بازدید کردند افزود : این افراد در بازه زمانی بیستم اسفند تا هفدهم فروردین از این چاه که یکی از بخش های اصلی موزه گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان است بازدید نمودند.

با تمام این تفاسیر افزایش سالانه تعداد گردشگران از اماکن تاریخی و گردشگری مسجدسلیمان نکته جالب توجه و امیدوارکننده ای به نظر می رسد اما این موضوع مادامی تأثیرگذار و قابل قوبل خواهد بود که در نهایت به اشتغالزایی، درآمدزایی و توسعه پایدار منطقه منجر شود. یقیناً ۱۵۰۰۰ گردشگری داخلی و خارجی تعداد اندک و غیرقابل ذکری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. این مهم در صورت توجه مسئولین ذیربط و ساماندهی بهتر گردشگران به اهداف بلندمدت و وعده های مسئولین شهرستان در خصوص حل مشکلات عدیده مسجدسلیمان بویژه در حوزه اشتغال جامه عمل بپوشاند.

از سویی دیگر اخیراً نیز رییس جدید اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان معرفی شده و انتظار می رود تا ضمن تدوین برنامه های تخصصی و کارشناسی شده در مدت زمان باقیمانده تا ایام نوروز که مسجدسلیمان به یکی از شهرهای مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد، با شرایط بهتری از آنان میزبانی نماید. هر چند بهره برداری از پارک موزه صنعت نفت نیز می تواند بر جاذبه های گردشگری شهر اولین ها بیفزاید و متولیان حوزه نفت و گاز شهرستان نیز در راستای توسعه گردشگری مسجدسلیمان برنامه هایی عملی را صورت دهند. از اینرو امیدواریم تا نگاه ویژه مسئولین شهرستان به آنچه گفته شد در نهایت ضمن افزایش تعداد گردشگران، درآمدزایی و ایجاد اشتغال ، به شناسایی جاذبه های گردشگری شهر اولین ها به سراسر ایران و خاورمیانه کمک شایانی نماید.

 

به قلم ایمان کاهکش

 

 

نام:

ایمیل:

نظر: