جای خالی کشتارگاه صنعتی در خوزستان/کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

عصر مسجد سلیمان // مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: در کشتارگاه های صنعتی دو سوم ارزش افزوده دام مربوط به فرآوری ضایعات و یک سوم آن مربوط به گوشت است در حالی که در کشتارگاه سنتی دو سوم ارزش افزوده دام ا ...

عصر مسجد سلیمان // مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: در کشتارگاه های صنعتی دو سوم ارزش افزوده دام مربوط به فرآوری ضایعات و یک سوم آن مربوط به گوشت است در حالی که در کشتارگاه سنتی دو سوم ارزش افزوده دام از چرخه خارج می شود.
به گفته وی با پیگیری استاندار خوزستان نخستین کشتارگاه صنعتی دام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در خرداد ۱۳۹۷ در خرمشهر به بهره برداری برسد تا نخستین گام برای حمایت از صنعت دام خوزستان برداشته شود.
وی گفت: کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز با وجود پیشرفت ۷۰درصدی ، به دلیل اختلافات حقوقی چشم اندازی روشن برای بهره برداری از آن وجود ندارد.
وی سرمایه گذاری در احداث کشتارگاه های صنعتی در خوزستان را با توجه به ازدیاد دام سبک و سنگین و امکان صادرات آن به کشورهای همسایه از جمله عراق به صرفه خواند و افزود:دامپزشکی از تبدیل کشتارگاه نیمه صنعتی اهواز که بهره بردار آن بخش خصوصی است به کشتارگاه صنعتی حمایت می کند.

** برخورد با کشتار غیرمجاز
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به برخورد قانونی با کشتار و عرضه گوشت غیرمجاز و غیر بهداشتی گفت: بخش مهمی از توان عملیاتی دامپزشکی صرف برخورد با عرضه و ذبح بهداشتی دام می شود ولی با این حال هنوز عرضه گوشت غیربهداشتی در گوشه و کنار خوزستان وجود دارد.
کنارکوهی با بیان اینکه برخورد با کشتار غیرمجاز و عرضه گوشت غیربهداشتی تنها در حیطه دامپزشکی نیست و بهداشت محیط نیز در این ارتباط وظیفه قانونی دارد افزود: تا زمانی که تقاضا برای خرید گوشت غیربهداشتی وجود دارد به سختی می توان این معضل اجتماعی را در استان ریشه کن کرد.

** کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این نشست خبری از کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان خبر داد و افزود: این بیماری از آبان ۹۵ از مناطق شرقی خوزستان وارد شد ولی با اقدام پیشگیرانه از جمله فعال کردن پست های قرنطینه هم اکنون این بیماری که بیشتر در مرغداری تخم گذار دیده شده کنترل شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند و برای کنترل و مهار این بیماری ۲۲ میلیون قطعه طیور معدوم سازی شده گفت:صندوق بیمه کشاورزی ، ۲۰هزار میلیارد ریال خسارت به واحدهای مرغداری صنعتی و یک هزار میلیارد ریال از سوی سازمان دامپزشکی به صاحبان طیور بومی کشور از جمله خوزستان پرداخت کرده است.
کنارکوهی بیان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند و مجبور شدند برای مهار این بیماری، چندمیلیون قطعه مرغ را معدوم سازی کنند.

** خوزستان ششمین خوزستان تولید گوشت قرمز در کشور
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه خوزستان ششمین تولیدکننده گوشت قرمز در کشور است افزود:هم اکنون در خوزستان ۳٫۵میلیون راس دام سبک، ۴۵۰هزار راس دام سنگین ،۱٫۲ میلیون راس دام عشایر(غیرثابت) و ۴۲ میلیون قطعه جوجه گوشتی و تخم گذار وجود دارد.
وی ارزش دام و طیور خوزستان را ۷۰هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

** نظارت بر ورود ۱۰میلیون تن نهاده های دامی به کشور
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه این شبکه بر ورود ۱۰میلیون تن نهاده های دامی به کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) نظارت می کند افزود: بیش از ۹۵درصد نهاده های دامی شامل ، کنجاله سویا ، ذرت و جو با مجوز و نظارت دامپزشکی خوزستان وارد کشور می شود.
به گفته وی با راه اندازی ۲ واحد خوراک دامی صنعتی در بندر امام(ره) ، ارزش افزوده خوبی فراهم شده ضمن آنکه خوراک دام به قیمت مناسب در اختیار دامداران و مرغداران خوزستان قرار می گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر: