۱۸ مصوبه جهت رفع مشکلات میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری حوزه انتخابیه به تصویب رسید

عصر مسجدسلیمان // جلسه دکتر علیرضا ورناصری با معاونین وزارت میراث فرهنگی با موضوع بررسی مشکلات حوزه های تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۴ شهرستان حوزه انتخابیه برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ، پی ...

عصر مسجدسلیمان // جلسه دکتر علیرضا ورناصری با معاونین وزارت میراث فرهنگی با موضوع بررسی مشکلات حوزه های تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۴ شهرستان حوزه انتخابیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ، پیرو جلسه دکتر ورناصری نماینده مجلس و دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص بررسی علل عدم بهره‌گیری از مواهب گردشگری، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی و اعزام هیاتی به نمایندگی از معاونت‌های تخصصی وزارتخانه تابع در مورخ ۱۸ و ۱۹ آبان ماه سال ۱۳۹۹، پس از بازدیدهای فشرده میدانی، پایش و احصاء ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا، جلسه جمع بندی با حضور معاونین این وزارت خانه و جناب دکتر ورناصری در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ منعقد و ۱۸ مصوبه به تصویب اعضا حاضر در این نشست رسید که به شرح ذیل می باشند:

۱-تصویب ایجاد پایگاه میراث فرهنگی مسجدسلیمان با محوریت آثار الیمایی (مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا) و مقرر گردید در همین راستا اداره کل خوزستان نسبت به تهیه طرح و ارسال آن به معاونت میراث فرهنگی کشور اقدام نماید در همین راستا معاونت میراث فرهنگی کشور مکلف شد تصویب و ایجاد پایگاه میراث فرهنگی حوزه الیمایی را در سال جاری ۱۴۰۰ اجرایی نماید.

۲-مقرر گردید: اسکن لیزر و فتوگرامتری، مولاژ ، مستندنگاری، معرفی قوش برجسته ،کتیبه‌ها و آثار شاخص شهرستان اندیکا و لالی، مسجدسليمان توسط پژوهشگاه با حمایت معاونت میراث فرهنگی در سال جاری صورت پذیرد.

۳- پس از صدور رده حفاظتی از سوی شورای امنیت ملی کشور ( شاک )حداکثر ظرف سه ماه موزه مردم شناسی و گیاهان دارویی مسجدسلیمان به موزه باستان شناسی تبدیل گردد و اداره کل موزه های کشور نسبت به تامین اعتبار و تجهیز و راه اندازی و انتقال اموال از موزه ملی و مخازن استانی برای تامین محتوای موزه فوق اقدام نماید.

۴- اداره کل بافت ها و بناهای تاریخی با تخصیص ۱میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی نسبت به مرمت و ساماندهی چهارطاقی سیم بند و قلعه بردی اقدام نماید.

۵- مطالعات ایجاد و تصویب ژئوپارک و پایگاه منظر فرهنگی و طبيعی شیمبار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از اخذ ردیف اعتباری از سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرد و مضافا پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی و طبيعی شيمبار توسط معاونت میراث فرهنگی در فهرست انتظار به سازمان جهانی یونسکو ارسال گردد.

۶- با عنایت به مطالعات صورت گرفته اداره کل موزه ها نسبت به تصویب و ابلاغ سایت موزه سرمسجد اقدام و فاز اول ساماندهی سایت موزه‌ی سرمسجد را با ۴ میلیارد ریال در سال جاری اجرایی نماید.

۷- اعطای اعتبار ویژه تا سقف ۴/۵ میلیارد ریال در راستای بهسازی و ساماندهی و مرمت خانه های تاریخی و روستاهای دارای بافت ارزشمند مصوب ازجمله: روستای بنه وار

۸- با هماهنگی دفتر نماینده محترم ماشین آلات مورد نیاز در راستای حفاظت کالبدی و تثبیت بستر ناپایدار محوطه بر اثر گسل های شکل گرفته بردنشانده تامین گردد و در همین راستا اداره کل بافت ها وبناهای تاریخی نسبت به اعطای ۱میلیارد اعتبار از محل اعتبارات ملی و همچنین اداره کل میراث فرهنگی ۲ خوزستان نسبت به ۱میلیارد ریال اعتبار از محل استانی اقدام نمایند.

۹- هماهنگی اداره کل بناها و محوطه های کشور با معاونت روستای بنیاد مسکن کشور در راستای استفاده روستاییان از مصالح بوم آورد با تاکید بر مقاوم سازی و حذف مصالح غیر همگن در روستاهای هدف گردشگری و گردشگر پذیر و ابلاغ آن به بنیاد مسکن استان

۱۰- در راستای تبديل مدرسه رودكي به موزه مردم شناسی، صنایع دستی با مشاركت فرمانداری هفتكل و اداره کل آموزش و پرورش تفاهم نامه لازم منعقد و پس از انجام تشریفات بین بخشی اداره کل موزه ها بصورت مشارکتی نسبت به پشتیبانی فنی و اعتباری اقدام نماید.

۱۱- مطالعه و تصویب بافت های تاریخی مسجدسلیمان و هفتکل با مشارکت شرکت نفت و سازمان بازآفرینی در راستای حفاظت وصیانت از آثار تاریخی و بافت صنعتی با تاکید بر میراث صنعتی.

۱۲- بازنگری، بررسی و شناسایی آثار و محوطه های تاریخی شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل و ثبت آثار شاخص حاصل از بررسی در فهرست آثارملی در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی کشور توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور.

۱۳- مطالعه و تصویب طرح‌های شهر ملی و روستای ملی در حوزه‌ی صنایع دستی با تاکید بر اندیکا شهر ملی دست بافت‌های عشایری کشور در سال جاری۱۴۰۰ توسط معاونت صنایع دستی صورت پذیرد.

۱۴ – پیگیری و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ در چهار شهرستان مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در دستور کار معاونت صنایع دستی کشور قرار گیرد و نتایج پیگیری ها را ماهیانه به مدیرکل حوزه وزارتی اعلام نماید.

۱۵- آموزش، ترویج و کاربردی‌سازی صنایع دستی چهار شهرستان با تاکید بر بازاریابی و رنگرزی توسط معاونت صنایع دستی کشور اجرا گردد.

۱۶- واگذاری و اعطای تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی بدون سقف ریالی و با توجه به طرح توجیح فنی و اقتصادی در راستای ایجاد توسعه متوازن و پایدار در قالب طرح های گردشگری توسط معاونت گردشگری اجرا گردد.

۱۷- تعهدات قانونی مناطق نمونه گردشگری توسط معاونت گردشگری و فعال نمودن ظرفیت‌های گردشگری مناطق نمونه گردشگری دریاچه سد شهید عباسپور، شیمبار ،چم آسیاب و آرپناه با تاکید بر ایجاد محورهای گردشگری صورت پذیرد.

۱۸- جناب دکتر ورناصری نماینده مردم شریف حوزه انتخابیه مسجدسلیمان پیگیری های لازم جهت اخذ رده حفاظتی از سوی شورای امنیت ملی کشور (شاک) را بعمل آورند.

 

نام:

ایمیل:

نظر: