آیین آوای اساطیر ویژه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی بلال در اندیکا برگزار شد

عصر مسجدسلیمان // آیین آوای اساطیر ویژه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی بلال باحضور نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اندیکا و جمعی از هنرمندان شهرستان در روز چهارشنبه مو ...

عصر مسجدسلیمان // آیین آوای اساطیر ویژه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی بلال باحضور نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اندیکا و جمعی از هنرمندان شهرستان در روز چهارشنبه مورخ ۹۸/۸/۲۲ در محل فرمانداری اندیکا برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان ،اندیکا،لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : امروز به خود می بالم که جامعه ما قابلیت، ظرفیت و افراد ارزشمندی را در زمینه فرهنگ دارد که لازم است مسئولین حمایت های بیشتری را از این قشر فرهیخته داشته باشند تا این ارزش های موجود از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

وی ادامه داد: وقتی کشوری مورد تهاجم فرهنگی قرار می گیرد باید فرهنگ بومی آن منطقه تقویت شود و از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد تا این فرهنگ پایدار و مانا بماند .سوابق فرهنگ دینی ،اجتماعی وتاریخی گذشته ایل ما نشان دهنده این است که ما مردمانی وطن دوست ،مهمان نواز وشریف هستیم که باید از این فرصت ارزشمند نهایت استفاده را برده وبه جوانان با استعداد فرصت دهیم تا نبوغ فکری وعلمی خود را به نمایش بگذارند.

ظاهری افزود: در مقابله با تهاجمات فرهنگی لازم است همه مسئولین ،اعم از استانداران، فرمانداران وهمه مسئولین فرهنگی کشور از این گونه نشست ها حمایت کنند .

در ادامه این نشست علی خدری فرماندار اندیکا بیان نمود : یکی از حسنات ایت آیین اشاعه ونشر فرهنگ غنی بختیاری وتجلیل از شاعران است چرا که اکثر مردمان بختیاری علاقه به شعر وشاعری داشته و این مهم در ذات همه ما است .

وی تاکید کرد : انتظارمان از  مجموعه فرهنگ وارشاد شهرستان این است که این گونه برنامه ها در سطح شهرستان تداوم داشته باشد .لذا با توجه به عصر ارتباطات باید برای ترویج وتقویت فرهنگ اصیل بختیاری تلاش کنیم تا بتوانیم فرهنگ دوست داشتنی و خوبمان را رونق بخشیم.

در ادامه آرمان موری احمدی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اندیکا تصریح کرد: هدف از چنین جلساتی هم حفظ واشاعه این نحله موسیقی ومقام موسیقایی بختیاری است وهم ایجاد یک ارتباط صمیمانه وصحیح بین ساختار فرهنگ رسمی مان و فرهنگ عامه میباشد.

وی افزود: موسیقی بلال بختیاری ریشه ای دیرینه در فرهنگ این قوم اصیل دارد و با برخی رویدادهای اجتماعی از جمله کوچ‌عجین ومانوس شده است ، ایل بختیاری از نژاد آریایی و از عشایر کوچ رو و کهن ایرانی بوده اند که از قرن های ششم وهفتم قبل از میلاد در دامنه های کوه های زاگرس و اطراف رودخانه کارون می زیستند و قلمرو آنان استانهای چهارمحال بختیاری و مناطقی از استانهای اصفهان ،کهگلیویه وبویر احمد ،خوزستان و جنوب لرستان است .

در پایان جلسه از پیشکسوتان موسیقی بلال به منظور ارج نهادن به تلاشهای صادقانه آنها طی دهه های گذشته، تجلیل وتقدیر بعمل آمد.

 

نام:

ایمیل:

نظر: