عملیات اجرایی طرح آبرسانی بخش هارکله و دشت لالی روزهای پایانی خود را سپری می کند

عصر مسجدسلیمان // رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لالی گفت : عملیات اجرایی  دو طرح آبرسانی ۸۵۰ هکتاری تامین آب و شبکه آبیاری بخش هارکله و شبکه آبیاری دشت لالی روزهای پایانی خود را سپری می کند‌. به گزارش پایگاه خبری عصر م ...

عصر مسجدسلیمان // رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لالی گفت : عملیات اجرایی  دو طرح آبرسانی ۸۵۰ هکتاری تامین آب و شبکه آبیاری بخش هارکله و شبکه آبیاری دشت لالی روزهای پایانی خود را سپری می کند‌.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان سرکار خانم رقیه سلطانی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان لالی در خصوص اجرای این دو پروژه بیان کرد : اجرای دو طرح آبرسانی بخش هارکله و دشت لالی از سال ۸۶ جهت ایجاد تولیدات کشاورزی و باغی آغاز شد ، پروژه دشت لالی پس از رسیدن به پیشرفت ۳۰% به علت عدم تخصیص اعتبار رها شد ضمن اینکه پروژه بخش هارکله نیز به دلیل عدم اعتبار پس از رسیدن به پیشرفت ۴۰% متوقف گردید که پس از آن نیز اعتبارات استانی جهت تکمیل این پروژه ها کافی نبوده است.

این مقام مسئول ادامه داد : پس از انتصاب بنده بعنوان مدیر جهاد کشاورزی، یکی از دغدغه های اصلی مدیران ارشد شهرستان و مردم ، تعیین و تکلیف این دو پروژه عظیم بوده است.

سلطانی افزود : با ورود مهندس ظاهری به مجلس شورای اسلامی و با تلاش و پیگیری وی و مدیران استانی ، توانستیم مجوزهای تامین آب لازم برای اجرای این دو پروژه را از وزارت نیرو اخذ کنیم، سپس در سال ۹۴ مصوب گردید این دو پروژه در فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری گنجانده شوند.

وی تصریح کرد : پس از اخذ موافقت نامه های پروژه در سطح کلان ، از سال ۹۶ عملیات اجرایی دو پروژه توسط شرکت های آبیاری خرد سبز و نصر مرکزی مجددا آغاز شد.

رئیس جهاد کشاورزی لالی با بیان اینکه اعتبار اجرای دو پروژه بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان بوده است ، افزود : البته اقلام و تجهیزات مورد نیاز این پروژه توسط موسسه جهاد نصر کارفرمای این دو پروژه تامین شد که با احتساب هزینه لوازم و تجهیزات ، مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون جهت اجرا و خریداری لوازم این دو پروژه هزینه شده است.

سلطانی ادامه داد : در حال حاضر ۷۲۰ هکتار از اراضی دشت هارکله تحویل موقت شده است در واقع زمانی پروژه تحویل موقت می شود که قابلیت بهره برداری را داشته باشد همچنین از ۶۵۰ هکتار اراضی دشت لالی، حدود ۴۲۰ هکتار تحویل موقت شده است و هم اکنون بازدیدها با حضور مشاورین موسسه نصر و تشکل های بهره بردار در حال انجام است .

پس از بهره برداری این دو پروژه برای ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد

وی با بیان اینکه مقرر شد این دو پروژه به تشکل های بهره بردار واگذار شود ، افزود : در دشت هارکله ۳ تشکل و در دشت لالی یک تشکل بعنوان تعاونی های تولید مستقر میباشند که اعضا آنها اغلب از مالکین اراضی تحت پوشش این پروژه ها میباشند و مدیریت و سازماندهی این تشکل ها را سازمان تعاونی روستایی بر عهده دارد ضمن اینکه موسسه جهاد نصر برای این تشکل ها ساختمان اداری احداث کرده است.

سلطانی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی آبیاری این دو منطقه روزهای پایانی خود را سپری می کند، خاطرنشان کرد : درصدد هستیم  تا بهمن ماه امسال این دو پروژه به بهره برداری برسند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لالی در خصوص مزایای این دو طرح آبرسانی بیان داشت : با توجه به دیمی بودن اراضی دو منطقه هارکله و دشت لالی و تحقیقات انجام شده در خصوص خاک این اراضی ، آبیاری اراضی دشت هارکله جهت کشت داروهای گیاهی، علوفه ، درخت میوه ، زراعت و توسعه باغات و ۶۵۰ هکتار اراضی دشت لالی نیز جهت زراعت های آبی ، غلات، دانه های روغن گیاهی و … مناسب میباشند که قطعا زمانی که به جای دیم از شبکه آبیاری استفاده شود تولیدات کشاورزی از یک فصل به چهار فصل تبدیل می شوند که در واقع تولیدات کشاورزی چهار برابر می شوند و باعث رونق کشاورزی منطقه خواهد شد همچنین پس از بهره برداری این دو پروژه برای ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی در خاتمه گفت : اجرای این دو پروژه حاصل تلاش و پیگیری نماینده مجلس و مدیران استانی در سطح کشور بوده است که جا دارد از زحمات بی شائبه مهندس ظاهری نماینده مجلس، استاندار محترم، موسسه نصر، فرماندار و امام جمعه تشکر و قدردانی نمایم.

  • محمد حاجی پور - آوریل 6, 2020 در 4:31 ق.ظ

    سرکار خانم مهندس سلطانی مدیر دلسوز کاردان و بسیار کاربلد می باشند که با توانایی که ایشان دارند قطعا می توانند در مراتب بسیار بالاتری به مردم استان و یا حتی کشور خدمت نمایند. خود شاهد انرژی و توانی که ایشان حتی در روزهای تعطیل برای سرکشی به پیشرفت این دو پروژه می صرف می کردند بوده ام. علی الخصوص برای بحث رفع معارضین و عبور خطوط لوله زیرزمینی آب که معمولا از پروژه های پر دردسر و پر چالش می باشند. خداقوت به این خواهر گرامی و همکارانشان

نام:

ایمیل:

نظر: