جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد

عصر مسجدسلیمان // جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در محل فرمانداری برگزار شد به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان در ...

عصر مسجدسلیمان // جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در محل فرمانداری برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری مسجد سلیمان ضمن تشکر و تقدیر از حضور مسئولان و مدیران کشوری و استانی اظهار داشت : بعد از اینکه زلزله ۵/۷ ریشتری در شهرستان مسجدسلیمان با مرکزیت شهر گلگیر به وقوع پیوست اعضای محترم ستاد بحران شهرستان تشکیل جلسه داد و در تمام زمینه ها مردم ایستاد و به خوبی بحران را مدیریت نمودند.

وی افزود: در زمینه زیرساخت هایی که آسیب دیدند همه دستگاهها و ارگانهای استانی و شهرستان به صورت شبانه روزی همکاری لازم را نمودند.

حجتی نیا با بیان اینکه مسجدسلیمان در حال حاضر وضعیت بحرانی و شکننده ای دارد خاطرنشان کرد : این شهرستان دارای بافت بسیار فرسوده و غیر متعارف دارد وزارت نفت در سال ۸۴ با مطالعاتی که در سطح شهرستان انجام داد بعضی از مناطق را غیر قابل سکونت تشخیص داد و با تخصیص اعتباری قابل توجه مقرر شد ۵ هزار خانوار از این مناطق آلوده شهر جا به جا شوند که این اعتبار به طور صحیح مدیریت نشد و تنها ۱۲۰۰ خانوار جابجا شدند.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان ادامه داد: باید عزمی ملی ایجاد شود مشکلات شهرستان مسجدسلیمان حل بشود. طبق آمار بنیاد مسکن تاکنون ۹ هزار نفر در شهرستان مسجدسلیمان و روستاهای به این اداره ارزیابی منازل آسیب دیده خود مراجعه نمودند.

وی تصریح کرد: مسجدسلیمان دین بزرگی را در همه زمینه ها به گردن ایران عزیز دارد، امروز زیرساخت های ایران اسلامی مدیون شهر مسجدسلیمان است . مسجدسلیمانی که در جنگ تحمیلی بیش از هزار شهید و جانباز تقدیم ایران اسلامی کرده است شایسته نیست که اکنون آمار بیکاری جوانان آن بیش از ۴۶% باشد بر همین اساس استدعا دارم معاون محترم وزیر با تدوین و ارائه گزارش جامعی از مشکلات مسجدسلیمان فریاد مردم این شهر را به گوش مسئولین کشوری برساند.

شهام سلیمانی شهردار مسجدسلیمان در ادامه جلسه عنوان کرد : در دقایق اول پس از وقوع زلزله بنابر وظیفه ذاتی ستاد بحران، تمام نیروهای عملیاتی ستاد بسیج شدند و به حالت آماده باش در آمدند و توسط گشت های سیار و نیروهای عملیاتی مناطق آسیب دیده شناسایی شدند که تنها ۴ ساعت پس از وقوع زلزله معابر و فضاهای عمومی شهر پاکسازی و قابل تردد شدند.

وی ادامه داد : در مرحله امدادی ۱۶ هزار بطری آب معدنی را بین همشهریان در ۴۸ ساعت ابتدایی توزیع نمودیم .

شهردار مسجدسلیمان افزود : با مساعدت های مدیرکل مدیریت بحران استان ساختمان مدیریت بحران شهرستان در حال تکمیل شدن می‌باشد اما برای حوادث گوناگونی که شهر مسجدسلیمان را در بر میگیرد تجهیزات و امکانات مناسبی وجود ندارد که امیدواریم با مساعدت و دستورات ویژه معاون محترم وزیر کشور بتوانیم دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز جهت مقابله با بحرانهای شهری را تامین و تجهیز کنیم.

در ادامه جلسه مسعود انصاریان مدیر کل بنیاد مسکن استان خوزستان بیان نمود : بیشترین درخواست ها و بیشترین واحدهای آسیب دیده در بافت فرسوده شهرستان قرار دارند که هم اکنون تیم های ارزیابی ما در حال فعالیت می باشند و تاکنون ۳۵۷۷ واحد کارشناسی شده که از این تعداد ۱۲۰۰ واحد متعلق به روستاها بوده است.

بیژن قنبری بخشدار گل گیر نیز در این نشست اظهار کرد: شهرستان مسجدسلیمان دارای پشینه ای تاریخی است شهری که به واسطه وجود نفت و گاز سرشار از میلیاردهامیلیارد اعتبارات مالی به کشور عزیزمان هدیه داده است تنها فقط استحصال گاز شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان که هیچگونه عوایدی برای این شهر ندارد روزانه بیش از یک الی دو میلیارد تومان میباشد. در رابطه با زلزله اگر مدیریت بحران شهرستان و خواست خداوند نبود اکنون با حجم ویرانی و خسارات فراوان مالی و جانی روبرو بودیم.

وی ادامه داد : بخش گل گیر بین ۷ شهرستان قرار دارد که ۹۵% راههای ارتباطی آن خاکی می باشد و تنها ۵% آب شرب این منطقه دارای شبکه آبرسانی است ،این منطقه دارای یک شهر و ۱۸۶ روستا با جمعیتی بالغ بر نزدیک ۱۱ هزار نفر میباشد که منازل مسکونی آن در زلزله اخیر بین ۵ الی ۷۰% تخریب شده است.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان عنوان داشت : مسجدسلیمان کنونی نیازمند اخذ تصمیمی اساسی میباشد چرا که اکثر مناطق آن دارای بافت فرسوده میباشد که از معاون محترم وزیر کشور استدعا دارم مشکلات بافت های فرسوده حل شوند.

وی ادامه داد: با مساعدت استاندار و با اختصاص مبلغی به شهرداری مسجدسلیمان مقرر شد تعداد خانوارهایی که در شهر مسجدسلیمان بیشترین صدمات را از زلزله اخیر دیده اند بحث اسکان موقت آنها صورت گیرد.

دکتر اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه جلسه عنوان کرد کشور ایران کشوری حادثه خیز است که در فروردین ماه امسال ۲۵ استان کشور درگیر سیل شدند و خسارت‌های سنگینی به کشور وارد شد که برآورد انجام شده قریب به ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود : در بخش احداث واحدهای شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵%، ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی و ۵ میلیون تومان کمک معیشتی بلاعوض با ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن پس از تصویب هیئت دولت با توجه به میزان خسارت به آسیب دیدگان تعلق خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم سیمان را از بنیاد مستضعفان به صورت مجانی برای آسیب دیدگان این شهرستان اخذ کنیم همچنین در بخش واحدهای شهری و روستایی تا ۱۵ میلیون تومان وام ۵% به علاوه ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: در بخش احداث واحدهای روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴% ، ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ،۱۰ میلیون تومان وام معیشتی کم‌ بهره و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد.

وی افزود : در رابطه با بافت های فرسوده متولی آن مسکن و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری با اعتبارات درخورتوجه می باشد.

گفتنی است در پایان جلسه معاون وزیر کشور و مدیران استانی از برخی مناطق آسیب دیده شهرستان مسجدسلیمان بازدید نمودند.







نام:

ایمیل:

نظر: