آیین شب شعر حرم تا حرم در امامزادگان هفت شهیدان برگزار شد

عصر مسجدسلیمان// آیین شب شعر حرم تا حرم با محوریت دهه کرامت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان در امامزادگان هفت شهیدان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری عصرمسجدسلیمان در ابتدای حیدر مهدی پور مسئول کانون فرهنگی م ...

عصر مسجدسلیمان// آیین شب شعر حرم تا حرم با محوریت دهه کرامت به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان در امامزادگان هفت شهیدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصرمسجدسلیمان در ابتدای حیدر مهدی پور مسئول کانون فرهنگی منتظران ظهور ضمن عرض خوش آمد به حاضرین هدف از برگزاری این مراسمات را توجه هرچه بیشتر به مناطق محروم و دورافتاده اعلام نمود و از افتتاح زائرسرای کانون طی ماهای آینده خبر داد.

وی افزود : در صورت تهیه ۲ دستگاه کولر میتوان کتابخانه کانون مذکور را نیز که به همت مدیریت کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان و نیز برخی مسئولین منطقه هفت شهیدان جهت این منطقه محروم تکمیل گردیده را افتتاح نمایند.

در ادامه حمید حیدری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان بااشاره ای به فلسفه برگزاری این آیین و ترویج واشاعه فرهنگ رضوی اظهار داشت : این آیین بصورت گسترده در سطح استان از سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز میشود و بصورت منظم و برنامه ریزی شده در هرشهرستان هر روز یک برنامه شعر خوانی برگزارمیشود که همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع) خاتمه پیدا خواهد کرد.

وی هدف از برگزاری این گونه همایش ها را ترویج،حفظ و اشاعه فرهنگ رضوی وادبیات مذهبی دانست و افزود: ادبیات مذهبی خود یکی از ارکان و زیر شاخه های اصلی ادبیات دینی یا ادبیات آیینی است.

رئیس اداره ارشاد اسلامی ادامه داد: در بحث ادبیات دینی و ادبیات آئینی دو نظریه وجود دارد برخی نظریه پردازان ادبیات دینی را بخشی از ادبیات آیینی می دانند و برخی دیگرادبیات آیینی را خیلی گسترده تر از ادبیات دینی می دانند و اعتقاد دارند که ادبیات آیینی به جز مسائل مربوط به دین به مسائل معنوی ودینی ، مسائل سنتی ،باستانی ، ملی واز همه مهمتر مسائل آیین ومناسک ها فعالیت می کند اما نظریه پردازانی که ادبیات آیینی را هم بخشی از ادبیات دینی می دانند به این اعتقاد دارند که حتی تمامی آیین ها نیز از دل دین بیرون آمده اند ،به عنوان مثال آیین تمنای باران که یکی از آیین بسیارکهن درمیان اقوام ایرانی به ویژه قوم بختیاری بود در پایان به مسائل پرستش از خداوند، دعا و درخواست از قدرت مافوق خداوندی نتیجه گیری می شود ،در هرصورت این آیین ها نیز طبق این نظریه از دل دین بیرون آمده اند اما فرقی ندارد هر نظریه که وجود داشته باشد ما با سه کلید واژه ادبیات،آیین ودین روبرو می شویم این سه کلید واژه در ایران به حد اعلای خود قرار دارد

وی تصریح کرد :با بررسی ادبیات و زبان ایران متوجه میشویم همانطور که بزرگان گفته اند ادبیات ایران در کنار سه زبان لاتین ،سانسکریت و یونان به عنوان چهار زبان بزرگ وکلاسیک دنیا محسوب میشوند،زبان وادبیات کلاسیک ادبیاتی است که سه مؤلفه داشته باشد اول اینکه غنای ادبی داشته باشد،دوم اینکه کهن باشد و سوم اینکه در هر هزار سال کمترین تغییرات واژه ای را به خود احساس کند.

وی در ادامه از واژه دوم که دین می باشد گفت :می دانیم که دین در کشور ما سابقه دیرینه دارد ونه تنها بعداز اسلام بلکه قبل از اسلام ما یکتا پرست و خدا پرست بودیم که اعتقاد دینی بسیارقوی ومحکم داشتیم که همچنان به دینداری و یکتاپرستی خود در شکل جدیدتر و کاملتری ادامه می دهیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مسجدسلیمان در توضیح کلید واژه آیین بیان کرد : لحظه به لحظه وذره به ذره وجود مردم این ملت سرشار از آیین ومناسک هستند که از این لحاظ ما دارای آیین بسیار قوی هستیم و به تبع همینطور درمیان قوم زاگرس بویژه درمیان قوم بختیاری نیز این سه واژه را بررسی کنیم می بینیم که از لحاظ ادبی دارای ادبیات بسیار غنی هستیم .

حیدری خاطر نشان کرد: در بحث آیین که تمامی جز به جز زندگی ما وابسته ودر هم آمیخته با آیین است و این نیز دارای دین محکم وقوی با حضور امام زاده گان،نوادگان و امامان معصوم شکل تازه ای از نظر دینی به خود گرفته ایم به همین مناسبت که زائرین آقا وسادات و ملایان ما به ادبیات غنی ودینی ما بصورت شفاهی برخورد دارند که آن را ارج می نهیم ،به همین مناسبت برنامه ای را در امام زاده هفت شهیدان برگزار کردیم تا بصورت نماد ونشانه این ادبیات غنی را درواقع مورد بهره برداری قرار دهیم .

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اذعان داشت:یکی دیگر از اهداف ما حضور درمناطق محروم وگسترش عدالت فرهنگی در همه مناطق است وبه همین منظور ابتدا در هفت شهیدان و سپس برنامه های بعدی در روستاهای دیگر واز همه مهمتر بخش گلگیر اجرا کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد :ضمن تقدیر ویژه از زحمات وهمکاری های فراوان امام جمعه شهرستان از شاعران ومسئولین،از جمله معاونت فرهنگی هنری شعر،کانون فرهنگی و هنری منتظران ظهور مسجد صاحب الزمان هفت شهیدان،انجمن شعر شهرستان مسجدسلیمان ،معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مسجدسلیمان ،حیدر مهدی پور مسئول کانون فرهنگی منتظران ظهور ، کورش حسنوند مدیر موسسه فرهنگی وهنری مردم نهاد ندای زاگرس ، سید هابیل موسوی مسئول انجمن شعر ، کهزاد حبیبی مسئول کانون بسیج هنرمندان وکلیه کسانی که همکاری و همراهی لازم را داشتند مراتب تقدیر و تشکر را به عمل می آوریم.

در ادامه هابیل موسوی مسئول انجمن شعرمسجدسلیمان نیزبا اشاره به اینکه ادبیات دینی و آیینی خود از ارکان ادبیات عارفانه است افزود : این ادبیات دراین مرزوبوم ازدیرینه قوی برخورداراست که لزوم ترویج این ادبیات درشهرستان به ویژه درمیان مجاوران امامزادگان ضروری میباشد.

در ادامه کهزادحبیبی مسئول بسیج هنرمندان ضمن ابراز همدردی بازلزله زدگان چند روز اخیر به لزوم استفاده ازشعر درجهت ترویج مفاهیم اخلاقی درجامعه پرداخت.

در ادامه این برنامه نواب خراسانی بخشدار مرکزی ضمن تقدیر وتشکر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برگزاری این مراسمات تصریح کرد: در روزگاری که بی تعهدی ممکن است آسیب های بسیاری را به جامعه وارد کند تعهد دینی و تعهد فرهنگی ،هنری بسیار ارزشمند است.

سپس قرائت شعر و شعرخوانی با محوریت دهه کرامت توسط شاعرانی همچون هوشنگ شرفی شاعر توانمند و رئیس اداره دامپزشکی ،هابیل موسوی مسئول انجمن شعر ،پیمان بیرگانی و صادق مرادی از شعرا ،کهزاد حبیبی مسئول بسیج هنرمندان انجام شد.

گفتنی است در حاشیه این برنامه نیز بازدید از کتابخانه کانون فرهنگی و هنری منتظران ظهور انجام شد که این کتابخانه به همراه زائرسرا پس از تکمیل مراحل افتتاحیه آن با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد، امام جمعه، نماینده، فرماندار و.. افتتاح خواهد شد .




نام:

ایمیل:

نظر: