جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد

عصرمسجدسلیمان// جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر محسن رضایی دبیرتشخیص مصلحت نظام ، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ، سرپرست فرمانداری ، شهردار و مدیران ادارات شهرستان در محل فر ...

عصرمسجدسلیمان// جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان با حضور دکتر محسن رضایی دبیرتشخیص مصلحت نظام ، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ، سرپرست فرمانداری ، شهردار و مدیران ادارات شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان حجت الاسلام والمسلمین حیدرحجتی نیا سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان ضمن قدردانی از حضور تمامی مسئولینی که پس از وقوع زلزله بصورت آماده باش در شهرستان حضور دارند افزود: با دستور استاندار خوزستان تمامی مدیران کل در ادارات شهرستان حضور دارند و ادارات شهرستان در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: سالیان گذشته با توجه به مطالعاتی که شرکت نفت انجام داد برخی مناطق مسجدسلیمان بعنوان مناطق آلوده و غیرقابل سکونت مشخص شدند ومبالغی را به این موضوع تخصیص دادند اما متاسفانه این مبالغ مدیریت نشد و تنها از ۵ هزار خانوار مشخص شده ۵۰۰ خانوار جابجا شدند که این موضوع مشکلات جدی وفراوانی را در شهرستان بوجود آورد، با توجه به وجود بافت فرسوده مسجدسلیمان آسیبی که این زلزله ایجاد کرده است خیلی از منازل ترک خورده و قابل ترمیم و بازسازی نمیباشد و پس لرزه های زلزله هرلحظه ممکن است تخریب کلی به بار آورد که در این ارتباط امیدوارم اعتبار قابل توجهی برای شهرستان مسجدسلیمان جهت جبران خسارات تخصیص پیدا کند.

در ادامه جلسه دکتر حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان تصریح کرد: زلزله مسجدسلیمان زلزله ای با بزرگی ۵/۷ ریشتر بود که در ابتدا پس از وقوع زلزله در پنج شهرستان ایذه،اندیکا، مسجدسلیمان،لالی و هفتکل به سایر ادارت استان خوزستان اعلام آماده باش کردیم .

وی افزود: در بخش گلگیر با ارزیابی اولیه بین ۱۵ تا ۶۰ درصد ودر شهر مسجدسلیمان شاهد تخریب ۱۰۰% برخی منازل بوده ایم که تعدادمصدومان این حادثه ۱۱۴ نفر و ۱ نفر کشته میباشد و خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای دانشگاه علوم پزشکی و مستقرشدن آمبولانس ها باعث شد که تلفات جانی کمتری داشته باشیم ومصدومان بیشتر معالجه سرپایی و تعداد کمی در بیمارستان بستری شدند.

حاجی زاده در بحث خدمات زیرساختی عنوان کرد:سعی ما بر آن بود که خدمات زیر ساختی قطع نشود که از جمله این اقدامات: برطرف کردن مشکل برق ۱۵۰ خانوار درگلگیر، تجهیز سالن های ورزشی جهت اسکان عهده ای از آسیب دیدگان،توزیع حدود ۳۰۰ فقره چادر در منطقه گلگیر بوده است

وی هم چنین اظهارکرد: ۲۰ نفر گروه ارزیابی خسارات وارد منطقه شده است که جزبه جز خسارات را ارزیابی میکنند و پس از ارزیابی ،خسارات این آسیب دیدگان توسط بنیاد مسکن به عنوان متولی این امر ،در کنار شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام خواهد شد.

در ادامه جلسه شهردار مسجدسلیمان عنوان کرد : شهرستان مسجدسلیمان نیازمند یک نگاه ویژه در بحث زیر ساختی و راه های ارتباطی است و اعتبارات خیلی ویژه به شهرستان باید تزریق شود .

سرمست سرپرست شبکه بهداشت ودرمان مسجدسلیمان نیز بیان کرد: طبق آمار شب گذشته تعداد مصدومین این حادثه ۱۱۴ نفر بوده است که اکثریت معالجه سرپایی و تعداد ۲نفر به اهواز اعزام شده و ۳ نفر دیگر درمسجدسلیمان بستری شدند.

جانمراد داودی رئیس اداره آموزش وپرورش مسجدسلیمان بیان کرد:آموزش وپرورش مسجدسلیمان ۲۵۰ ملک دارد که ۶۱% از این تعداد فرسوده شده اند.در زلزله اخیر طبق بازدید های انجام شده ۵۰% این مدارس آسیب دیده اند.

در ادامه این نشست ابراهیم جعفری شهنی مدیر بنیاد مسکن مسجدسلیمان عنوان کرد: برآورد خسارات و ارزیابی اولیه حدود ۲ هزار واحد مسکونی در هسته مرکزی و حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی در حوزه روستایی به ویژه در بخش گلگیر میباشد که عمده خسارات ها شامل ترک های عمیق و نیمه عمیق بوده است باتوجه باینکه عمر بناها بیش از ۳۰ سال است وبافت ها اکثرا فرسوده است احتمال اینکه پس لرزه ها بتواند خرابی های بیشتری را بوجود آورد زیاد است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که موارد با رویکرد بازسازی انجام شود که دراین زمینه دوچالش قرارگیری این منازل در مناطق آلوده به نشت نفت و گاز وعمدتا قرار گرفتن منازل در عمق شیب دره ها وتپه ها پیش روی ما است که امکان بازسازی وجود ندارد ویا به نحوی سخت است که انتظار میرود بافت فرسوده مسجدسلیمان بارویکرد بازسازی ویا اینکه راه حلی برای این موضوع اندیشیده شود.

دکتر محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام ضمن قدردانی از تلاش تمامی مدیران ،کارکنان و جهادگران مسجدسلیمان بیان کرد: طبق آمار از سوی مدیران مختلف خوشبختانه از لحاظ جانی آسیب کمتری داشتیم که این درحقیقت نشان دهنده آن است که یک زلزله ۵/۷ ریشتری که یکی از زلزله های بزرگ محسوب میشود تلفات جانی اش کم بوده و مجموع خساراتی که به منازل ،تجهیزات ،ماشین الات و… واردشدهاست نشان دهنده آن است که یک حادثه بزرگ دراین شهر اتفاق افتاده و همه باید دست به دست هم بدهند ومشکلات و خسارات را جبران کنند.

وی افزود: امداد رسانی در مسجدسلیمان طی چند مرحله باید انجام شود مرحله اول امدادرسانی در بحث تهیه آب معدنی، مواد غذایی ، تهیه چادر واز همه مهم تر بحث امنیت و جلوگیری از سرقت میباشد. مرحله دوم برآورد و جبران خسارات است که در این خصوص باید ارزیابی درست ودقیقی صورت گیرد. مرحله سوم در مسجدسلیمان طرح جامع میباشد .

وی ادامه داد:مدت دوسال است که به این نتیجه رسیدیم با این دولت و مجلس ها مشکلات خوزستان اعم از گرد وغبار،خشکسالی،سیل،گرمایش و…حل و فصل نمیشود که دراین مورد یک شورای راهبردی شامل همه سران در تهران تشکیل دادیم تا بطور جدی مشکلات استان را مورد برسی قراردهیم.





نام:

ایمیل:

نظر: