نماینده مردم مسجدسلیمان نقش بسزایی در توسعه، شکوفایی و رونق بخش کشاورزی شهرستان داشته است

عصر مسجدسلیمان // غلامعباس صادقی رئیس دفتر ارتباطات نماینده مردم مسجدسلیمان از اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بازدید نمود. به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان مهندس علی اکبر باورصاد رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان در این ...

عصر مسجدسلیمان // غلامعباس صادقی رئیس دفتر ارتباطات نماینده مردم مسجدسلیمان از اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بازدید نمود.

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان مهندس علی اکبر باورصاد رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان در این بازدید اظهار داشت : بخش کشاورزی شهرستان مسجدسلیمان دارای پتانسیلها ، ظرفیت ها و فرصتهای مناسبی همچون قرار گرفتن اراضی در حاشیه دریاچه سدهای مسجدسلیمان و گتوند، امکان احداث بندهای ذخیره آب باتوجه به وجود دره های عمیق در کنار اراضی، تعداد زیاد بهره برداران کشاورزی، تعداد زیاد علاقمندان به اشتغال در این بخش و تعداد واحدهای صنعتی و سنتی فعال دام وطیور و زنبورعسل  میباشد.

وی در خصوص شرح وظایف این اداره تصریح کرد : نظارت و ایجاد هماهنگی و هدایت در حوزه عمل شهرستان، مشارکت و ارائه پیشنهادات و اطلاعات لازم جهت تنظیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به سازمان استان، اجرای برنامه ها ،خطی مشی ها و طرح ها و دستورالعمل ها، پیگیری و هماهنگی اجرای طرح ها و برنامه ها و دوره های آموزشی بهره برداران و تولیدکنندگان ، انجام پیگیری جهت صدور پروانه ها و موافقت نامه ها در شهرستان، مشارکت در تهیه طرح جامع توسعه زیربنایی بخش کشاورزی ، اجرای قوانین مربوط به امور اراضی و حاکمیت و تصدی آب کشاورزی، اجرای برنامه های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از جمله وظایف اداره جهاد کشاورزی در شهرستان مسجدسلیمان میباشد.

وی ضمن تبیین سیمای کشاورزی مسجدسلیمان عنوان کرد: شهرستان مسجدسلیمان با مساحت ۲۲۰ هکتار ،دارای ۳ بخش ۶ دهستان و ۲۹۱ آبادی میباشدکه ۱۴۰ آبادی دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه میباشد، همچنین جمعیت آن براساس آمار سرشماری دارای ۱۱۳۷۷۸ نفر بوده که جمعیت روستایی بالغ بر ۹۱۳۰ نفر و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی بالغ بر ۲۷۹۴ نفر در حال فعالیت هستند. همچنین میزان بارش سالیانه ۳۵۰ میلی متر، دارای ۳ رودخانه دائمی ،۵ رودخانه فصلی ،۳۹ چشمه ، ۱ دهنه قنات، ۲۸ باب استخر ذخیره آب ،۷۴ حلقه چاه آب عمیق و نیمه عمیق و میزان آب مصرفی کشاورزی ۸/۰۲ میلیون مترمکعب است .

وی افزود: میزان کل محصولات زراعی شهرستان در طول سال گذشته ۴۶۵۰۰ تن، محصولات باغی ۲۰ تن، محصولات دام و طیور ۱۶۸۹۶ تن و جمع تولیدات شهرستان در بخش کشاورزی بالغ بر ۶۳۴۱۶ تن بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی، شهرستان دارای ۱۵۰ هکتار مراتع، ۴۰ هزارهکتار جنگل، ۲۹ هزار هکتار اراضی دیم و بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار از اراضی آبی میباشد.

باورصاد افزود: تولید گندم به عنوان محصول شاخص کشاورزی شهرستان گندم بالغ بر ۳۰ هزار تن بوده است ، همچنین تولید جو ۳۵۰ تن ، صیفی جات ۱۳ هزار تن ، گوشت قرمز ۴۵۰۰ تن، گوشت سفید ۴۷۰۰ تن، شیر ۷۳۰۰ تن، تخم مرغ ۲۱۶ تن و عسل بالغ بر ۳۵۲ تن در سال از جمله محصولات کشاورزی شهرستان بوده است.

رئیس اداره جهادکشاورزی ادامه داد: در بحث مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی تراکتور های ۴ سیلندر ۳۰۴ دستگاه ، تراکتور ۶ سیلندر ۲۵ دستگاه، ادوات دنباله بند گاواهن قلمی ۶۰ دستگاه، گاواهن بشقابی ۳۰ دستگاه، عمیق کار ۳۸ دستگاه بوده است.

وی افزود : تعداد پرسنل شاغل در این اداره ۳۸ نفر میباشد که ۲۲ نفر آن را آقایان و ۱۶ نفر خانمها تشکیل دادند. ضمن اینکه علاوه بر استقرار ساختمان مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان ، به واسطه ماهیت کاری این نهاد در ۳ منطقه گلگیر ، هفت شهیدان و تل بزان ساختمان اداری مستقر میباشد که کارشناسان ما به صورت مستمر جهت ارائه خدمات به بخش کشاورزی در آنجا حضور دارند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مسجدسلیمان ادامه داد : در ۲ دوره شاهد جهش و توسعه بخش کشاورزی در سطح عشایر و روستاها بودیم که دوره سوم و دهم مجلس شورای اسلامی بوده است .مهندس ظاهری نماینده فعلی مردم مسجدسلیمان ،لالی ، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در توسعه، شکوفایی و رونق بخش کشاورزی شهرستان داشته است چرا که ایشان به تمام روستاهای حوزه انتخابیه خدمات رسانی کرده و نسبت به تمامی مشکلات، نارسایی ها ،پتانسیل ها، استعدادها ، تهدیدها و فرصتهای این مناطق آگاهی و آشنایی کامل دارد.

وی تصریح کرد : اعتبار سالیانه اداره در سالهای ۹۵ ، ۹۶و ۹۷ به ترتیب ۳/۲۰۰، ۳/۸۰۰ و ۵ میلیارد تومان بوده است که نشان از افزایش اعتبارات بخش کشاورزی  شهرستان با حمایت های نماینده محترم بوده است ، از جمله اقدامات دیگر مهندس ظاهری در بخش کشاورزی انتصاب یکی از فرهیختگان و نخبگان شهرستان به نام دکتر منوچهر علیزاده به عنوان مشاور خود بوده است که ایشان با تشکیل شورای هماهنگی کشاورزی و ایجاد تعامل و وحدت لازم، زمینه ساز رونق و پیشبرد اهداف و برنامه های مسئولین در بخش کشاورزی شده است.

رئیس اداره جهادکشاورزی ضمن ابراز تاسف از وقوع سیل در برخی استانهای کشور در اوایل امسال اظهار کرد: با توجه به خسارت هنگفتی که به بخش کشاورزی در استانهای جنوبی وارد شد شهرستان مسجدسلیمان نیز از این واقعه بی نصیب نماند که در این خصوص پس از بررسی های لازم توسط کارشناسان، تعداد ۱۰۶ فقره پرونده با مبلغ ۸۳۱ میلیون تومان در کارگروه کشاورزی شهرستان تشکیل و مصوب شد و به استان ارسال گردید. همچنین در اوایل سال ۹۸ بحث پایش ملخ در سطح شهرستان به وقوع پیوست که در این ارتباط نیز با تشکیل ۱۳ اکیپ و اعزام کارشناسان ، گزارش های لازم به استان ارسال شد و خوشبختانه تعداد آنها به به گونه ای نبود که بخش کشاورزی شهرستان دچار صدمه شود.

وی در ادامه بیان کرد : در ارتباط با بحث تنظیم بازار توانستیم در اوایل امسال ۳۰ تن گوشت گرم ، ۲۰ تن گوشت گوساله منجمد و ۲۰ تن مرغ منجمد را با همکاری شرکت تعوانی نیاکان پارس نژاد بین شهروندان توزیع کنیم که البته تاسیس این شرکت تعاونی چند منظوره نیز از افتخارات جهاد کشاورزی شهرستان با حمایت های مهندس ظاهری نماینده محترم و مشاور ایشان دکتر علیزاده بود که توانستیم با بهره گیری از فارغ التحصیلان جویای کار و بازنشستگان بخش کشاورزی ،۱۵۰ شغل مستقیم را برای ۱۵۰ نفر ایجاد کنیم.

وی افزود : در راستای ارائه خدمات ، تعداد زنبورداران شهرستان در سال ۹۵، ۳۲۰ نفر بوده که این میزان در سال ۹۸ به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین در راستای ایجاد اشتغال و جذب و حمایت از سرمایه گذاران در بخش گلگیر با حمایت نماینده محترم به یکی از سرمایه گذاران محلی ۵۰ هکتار از اراضی ملی جهت احداث مجتمع گلخانه ای سبزی و صیفی جات واگذار شد که با ارایه طرح و دریافت تسهیلات عملیات اجرایی خود را آغاز خواهد کرد و این کار علاوه بر تولید سبزی و صیفی به ویژه گوجه فرنگی ، باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۰۶ نفر و ۵۰۰ شغل غیر مستقیم خواهد شد.

باورصاد در خصوص حمایت از فعالیتهای دام و طیور بیان کرد : چون کشاورزی شهرستان دیمی است بیشتر فعالیتها در بخش دام و طیور میباشد که در این زمینه اقداماتی چون : توزیع خوراک دام یارانه ای شامل سبوس کنستانتره ،توزیع سرشاخه های نیشکر، انجام پروژه های بهسازی جایگاه دام، انجام پروژه های استحصال منابع علوفه ای و توزیع آب شرب برای دامداران ، تکمیل و احداث زیرساخت های مجتمع گاوشیری گلگیر صورت گرفته است.

وی در رابطه با مجتمع گاو شیری عنوان کرد : با پیگیری مهندس ظاهری توانستیم مجتمع گاو شیری گلگیر به مساحت ۵۰ هکتار را به افراد واجد شرایط جهت احداث واحد گاوشیری ۲۰ راسی به تعداد ۶۷ واحد واگذار کنیم که با فعالیت این مجتمع برای ۲۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۲۰ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد ضمن اینکه برای روشنایی این پروژه ،۳۸ کیلومتر شبکه برق نیاز میباشد که ۲۵ کیلومتر آن با اعتبار ۴ میلیارد تومان به اتمام رسیده است و ۱۳ کیلومتر باقیمانده در دست اقدام میباشد.

 

نام:

ایمیل:

نظر: