ابتدایی ترین خواسته مردم مسجدسلیمان تامین خدمات عمومی از جمله راهها – بویژه جاده میانبر تمبی

عصر مسجدسلیمان / مرگ عزیزان مسجدسلیمانی در تصادفات و سوانح رانندگی آنقدر راحت رخ می‌دهد که گاهی به معنای واقعی کلمه انسان را مغموم می‌کند که چرا بهای «جان » در جاده‌ها تا این حد پایین است و مردم شهرمان مثل آب خوردن در جا ...

عصر مسجدسلیمان / مرگ عزیزان مسجدسلیمانی در تصادفات و سوانح رانندگی آنقدر راحت رخ می‌دهد که گاهی به معنای واقعی کلمه انسان را مغموم می‌کند که چرا بهای «جان » در جاده‌ها تا این حد پایین است و مردم شهرمان مثل آب خوردن در جاده‌ها جان خود را از دست میدهند.

تقصیر این مرگ‌های جاده‌ای بر گردن کیست؟ جاده‌ها؟

بعد از متجاوز از یکصد سال از احداث راه مسجدسلیمان به اهواز از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس بطول ۱۴۱ کیلومتر از مرکز شهر مسجدسلیمان تا دروازه مسجدسلیمان در اهـــــــواز. و بعد از یک قرن مشکلات در رفت و آمدها و علاوه بر صرف میلیاردها لیتر سوخت اضافه و وقت مردمی و تصادفات فراوان که منجر به خسارات ، مجروح و کشته شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه می گردد.

با پیگیری ها و تلاش مردم، جاده چهار خطه در حدفاصل دوراهی نفت سفید تا مسجدسلیمان توسط مدیریت راه و ترابری استان خوزستان پیشنهاد و مسئولیت آن به اداره راه و ترابری شهر مسجدسلیمان واگذار گردید.

لازم به ذکر می باشد که بدترین و پر پیچ و خم ترین بخش این جاده از دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان امتداد دارد و بر پایه جاده ۱۰۰ ساله موجود طول آن ۷۵ کیلومتر می باشد از مجموع ۱۴۱ کیلومتری فاصله جاده موجود می باشد.

در حالیکه در این رابطه، طرح بسیار فنی و اقتصادی که نتیجه آن نزدیکترین فاصله از دوراهی نفت سفید به هسته مرکزی شهر مسجدسلیمان می باشد را پیشنهاد نموده بودند، که پلها و تونلهای کمتری را می طلبید و از آنطرف فاصله دوراهی نفت سفید تا مرکز شهر مسجدسلیمان که بر پایه جاده یکصد ساله موجود که طول آن ۷۵ کیلومتر جاده پر پیچ و خم و پستی و بلندی می باشد فقط ۲۳ کیلومتر تا پل تمبی خط مستقیم دارد و از این نقطه بلوار موجود نیز ۴ کیلومتر تا مرکز شهر ادامه پیدا میکرد که جمعاً به ۲۷ کیلومتر میرسید و در مقایسه با جاده یکصد ساله موجود میزان ۵۱ کیلومتر کوتاهتر می شد.

در نتیجه این طرح، فاصله ۱۴۱ کیلومتری اهواز به مسجدسلیمان به ۹۰ کیلومتر تقلیل می یافت و به همان ترتیب هزینه و مشکلات بعدی کمتر می شد.

از آنجائیکه هدف از احداث جاده میانبر یا آزاد راه یا جاده چهار خطه همراه با احداث تعدادی تونل و پلهای متعدد، انتخاب نزدیکترین مسیر بین ابتدا و انتهای مسیر دو نقطه مورد نظر می باشد.

در نتیجه مصرا” پیشنهاد میشود:

۱- بررسی فنی و علمی دو طرح و مقایسه آنها و انتخاب گزینه بهینه.

۲- از آنجائیکه تمام قرائن و شواهد دال بر نا بهینه بودن طرح اداره راه و ترابری مسجدسلیمان را میدهد، لاجرم عدم احداث این جاده در مسیر بهینه آن بعد از متجاوز از ۱۰۰ سال مشکلات سفرهای مردم و انتقال بار و مایحتاج مردم، انتخاب مسیر طولانی تر و پر هزینه تر از شرایط بهینه، قابل قبول نمی باشد و شهروندان مصراً از دست اندر کاران میخواهند ضمن دعوت از کارشناسان نسبت به بررسی طرحها، طرح بهینه انتخاب و اجرا شود.

لازم بذکر است که باید بهینه ترین و کم هزینه ترین و نزدیکترین راه انتخاب شود ، نه اینکه چه روستایی رونق میگیرد و چه طایفه و روستایی از مسیر دور میشود.

مطمئنا” با محقق شدن جاده، امید و پیشرفت پس از صد سال به دلیل موقعیت ورودی جاده از غرب شهر به شرق و شمال و جنوب شهر از مبادی تمبی با کمترین هزینه شاهد رونق و آبادانی خواهیم شد.تا مردم شریف مسجدسلیمان نیز همانند سایر شهرهای استان و کشور از جاده ای ایمن برخوردار گردند .

محمد شهنی

نام:

ایمیل:

نظر: