شیر ایمنی سرکش ترین مخزن گازی خاورمیانه بدون حادثه تعویض شد

عصر مسجدسلیمان // عملیات تعویض شیر ایمنی چاه گازی ۳۱۴ و ایمن سازی چاه گازی ۳۱۰ مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان به همت کارشناسان و متخصصان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با موفقیت انجام شد ...

عصر مسجدسلیمان // عملیات تعویض شیر ایمنی چاه گازی ۳۱۴ و ایمن سازی چاه گازی ۳۱۰ مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان به همت کارشناسان و متخصصان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با موفقیت انجام شد .

به گزارش پایگاه خبری عصر مسجدسلیمان ، در عملیات نخست بدلیل اشکال در شیر ایمنی درون چاهی و عدم عملکرد مناسب، چاه گازی ۳۱۴ که از میزان گاز هیدروژن سولفوره ( ۲۵ % حجمی ) و فشار بالا برخوردار است با رعایت کامل نکات ایمنی و تمهیدات فنی لازم، این چاه که مخزن آن در زمره سرکش ترین و پیچیده ترین مخازن گازی جهان از نظر گاز هیدروژن سولفوره به شمار می آید با تزریق گازوییل، چاه کشته شد تا عملیات نصب یک عدد شیر دروازه ای بر روی شیر عمقی چاه با هدف ایمنی بالاتر نصب شود .

در ادامه عملیات نصب درپوش جدید و خروج درپوش معیوب و شیر ایمنی درون چاهی معیوب و تعویض آن با شیر درون چاهی جدید با موفقیت و بدون هرگونه حادثه انجام شد تا پس از انجام آزمایش شیر مذکور، چاه گازی ۳۱۴ مخزن ژوراسیک آماده بهره برداری با شرایط ایمن گردید .

در عملیات فنی دیگری ، چاه ۳۱۰ مخزن گازی ژوراسیک نیز پس از کشتن بوسیله سيال گازوییل، یک عدد پلاگ قابل برداشت درون پستانک نارَونده در انتهاي لوله مغزي نصب شد.

در ادامه بدلیل بالا بودن میزان گاز سمّي هيدروژن سولفور H2S و فشار زیاد چاه که منجر به نشت داخلی از شیرآلات تاج چاه و جام شدن پیچ های درپوش چاه شده بود با رعایت کامل دستورالعمل های ایمنی و در یک روش ابداعی پیچ های درپوش چاه با روش برش گرم باز شدند و یک عدد شیر دروازه ای به همراه درپوش چاه بر روی شیر قبلی نصب شد تا بدین ترتیب این چاه گازی نيز با تمام مخاطراتش کاملاً ایمن و مهیای حضور دکل گردد.

در این عملیات پیچیده‌ی فنی واحد کنترل فوران چاه ها، خدمات فنی چاه ها از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب – HSE و ادارات بهره‌برداری ، مهندسی تولید ، ترابری و پشتیبانی تولید ، تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان حضور و همکاری داشتند.

 

نام:

ایمیل:

نظر: